Dokumentation av ett Sommarprojekt år 2016


Ett tråkigt hörn som jag aldrig gillat och inte fått till som jag vill ha det. Vi har genom åren bytt ut markgrus mot marksten och vi har grävt om hela rabatten och planterat om växterna igen, utmed häcken. Hagtornshäcken ja, blir så trött på den! Stora taggar som är omöjliga att komma undan när man äntligen tar sats och klipper den en gång per år. Vi har dessutom mycket av den ..... Det brukar vanligtvis vara Kent som klipper och sen hjälps vi åt att forsla bort riset med de förhatliga taggarna.

Men nu tänkte jag dokumentera vad som till slut blev av det här tråkiga hörnet.
Tyvärr är inte bildkvalitén i det här inlägget den allra bästa ser jag nu.
 

Under en tid har jag har sökt inspiration och idéer via Pinterest och Google. Idéer har stötts och blötts och sommaren 2016 infann sig plötsligt lusten att sätta igång. Det är tur att maken är med på det mesta 😍

Vi började med att förvekliga min idé om en moongate som ingång till den nya platsen. Det blev en bra början till det som blir min tolkning av ett japaninspirerat trädgårdsrum. Tror staket och moongate kommer att målas matt svart så småningom. Bilderna nedan visar vyn från båda håll.

 
Nu ska i alla fall den här biten av hagtornshäcken bort! Den gamla ruttna kanten av slipers kasseras och växter som ska sparas grävs upp. Kent bygger ett ribbstaket istället när vi är klara med det tunga arbetet att gräva upp häcken. Jag jordslår plantorna i pallkragar tills deras livsöde är bestämt. Vem vet, det kanske t.o.m. måste bli en del nya rabatter någon annanstans ....


Kommer på att det skulle vara fint med en liten spång i anslutning till vår nya moongate :)
Kent är på och börjar bygga! Vi spånar lite om att det skulle vara mysigt med lite vatten som porlar under, men vi lämnar den tanken för tillfället i alla fall ...
 

Nu tar vi bort delar av den lagda markstenen och lägger lite olika storlekar av sten/grus istället. Det blev också som en "stenkista" utmed hela staketet, för att dölja en ful kant som vi inne fick ordning på. Nya växter planteras Bambu, Katsura, en ny Hosta, Rodgersia, ett par små ormbunkar och ett blodgräs. Något befintligt gräs fick en ny plats och jag skruvade ner lite vårlökar här och där. 

Känner mig ganska nöjd med hur den nya utsikten från det lilla fönstret ovanför diskbänken, förändras 😊


Grus och sten i olika storlekar har placerats ut och jag känner mig nöjd så här långt. Det känns rent men ändå mysigt med staketet istället för den taggiga häcken.

 
Den här vyn har vi när vi avslutar för säsongen.
Tanken är att det ska bli någon slag sittplats också men det "tänket" är inte riktigt klart ännu ...... 
 

Nog blev det lite skillnad alltid!




Tjingeling 💚 Monica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...