Månadens Favorit, Jätteverbena

12 sep 2013


Jag har valt jätteverbenan som sep favorit. 
Den är nästan självlysande där den svävar över alla andra växter :) 
och en vacker kompis till de flesta ...



De plantor jag hade förra sommaren hade lämnat spår efter sig och rätt som det var, 
när jag höll på att rensa ogräs så hittade jag en hel drös av små bebisplantor (ca 25st). 
Gissa om jag log för mig själv :) 
Jag tog genast hand om dem och satte dem i varsin kruka för att växa till sig. 


Efter några veckor kunde jag plantera ut plantorna lite var stans i 
trädgården och de har blommat läääänge ... och ser fortfarande fantastiska ut!


Jag brukar så jätteverbenan i feb-mars och efter att ha stått i rumstemperatur 
någon vecka, ställer jag ut krukorna i trädgården ca 7 veckor. 
Sen får de komma in och stå under extra ljus tills det är dags att 
flytta ut dem i växthuset för tillväxt och att planteras ut.


Nu ska jag kika runt på månadens favoriter hos 
som är värd för Månadens Favorit :)





11 kommentarer:

  1. Jätte-verbena är ju en jätte-fin favoritväxt. Jag hoppas att jag också får små baby-plantor nästa år. Det är ju härligt att ha ett helt hav av dem. Fina bilder.Ps, vilken fin Header du har./ Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Jätte-verbena är ju en jätte-fin favoritväxt. Jag hoppas att jag också får små baby-plantor nästa år. Det är ju härligt att ha ett helt hav av dem. Fina bilder.Ps, vilken fin Header du har./ Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Men så fina jätterverbenor du har. Och en sån tur att du hittade 'Verbena-bebisar' i rabatten. Förstår att du valt den som favorit, den blommar ju fantastiskt hos dig. Jag har aldrig försökt så den men har varit sugen i många år. Kanske nästa år ...

    SvaraRadera
  4. Fantastiske Kjempeverbena. Så heldig du var da som fant små babyer i hagen som vokste seg så store og vakre. Jeg sådde dem for første gang i år og det gikk kjempebra. Nå satser jeg på at det dukker opp babisar hos meg neste år også, for jeg har ikke plass til å lagre dem:)

    SvaraRadera
  5. Jätteverbenan är så fin! Extra kul med att den vill fröså sig. Under tre år hade jag en planta som återkom år från år men så kom en hemsk vinter så den försvann.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Den var fin, har sett sådana i kommunens planteringar och undrat vad det var. Nu vet jag. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  7. Den ska jag absolut odla nästa år, jätte fin!

    SvaraRadera
  8. Hej Monica, saknar dig i blogosfären, hoppas allt är bra med dig!
    Kram/Laila

    SvaraRadera
  9. Hej Laila! Känns skönt att någon saknar en när man inte "setts" på ett tag :)
    Faktum är att jag har lagt av mig lite .... tycker inte att jag hinner. Fast jag saknar bloggandet ibland och att kika in till er, alla fantastiska människor i den här världen :)
    På återseende,
    Monica

    SvaraRadera
  10. Hej kom av en slump in på din blogg när jag googlade på pallkragsodling. Vilken fin blogg du har. Många bra tips från din trädgård och jättefina bilder. Jag kommer med glädje att titta in igen. Hoppas du fortsätter att skriva.

    SvaraRadera
  11. Hej Monica!
    Tack för hälsningen! Det värmde att se och läsa dina rader, men som du redan förstått har jag tröttnat lite på tr-bloggandet, men fortsätter naturligtvis tänka trädgård och satt igång med vårens frörumba :) våren kom ju igång ovanligt tidigt i år.
    Jag har dock en annat bloggforum som jag är mera aktiv på och ger mig samtidigt naturupplevelser och motion.
    http://naturensvingslag.blogspot.fi/
    Tusen tack för hälsningen och önskar Dig en underbar vår!
    Kram /bea

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...