Så blev vårt woodland ...

augusti 2013

Har många ggr tänkt att, det vore kul att skapa ett woodland .... och i höstas såg jag plötsligt platsen, där det skulle vara :)
Här bakom växthuset, där det växer en yvig syren som blev ansad och en liten lönn av någon sort som  oxå blev ansad och jag hoppas att det blir en fin krona på lönnen så småningom. Det finns ett par små buskar/träd till, som jag inte vet riktigt vad det är för något ...


En liten stig skapades som löper igenom vårt lilla woodland och där har vi lagt täckbark för att det ska vara skönt att gå på ...
Hostor har delats och flyttat till den här hörnan och trädgårdens Rosenplister och Röd revsuga har delats och Murgröna har inhandlats och min förhoppning är att de delvis ska slingra sig ner och täcka "limpan" som löper längs den högra kanten :)


Ormbunkar har jag ganska gott om, så några utav dem har fått flytta hit, liksom Jättedaggkåpan.
Det blev som en liten öppen plats mitt i där vi lade några hopspikade plank direkt på "limpan".  Här är det lite sol mitt på dagen och jättemysigt att sitta ner och ta en liten paus i trädgårdsarbetet  :)
Jag har även planterat Ormöga, Hårig Skugglila, Daglilja 'Corky' (i dag läste jag i en tidning att daglilja vill ha mycket sol, men hoppas den ska trivas i halvskugga), Japansk Sockblomma, Hasselört, Nävor, Silverax, Spetsmössa och Kaukastisk Förgärmigej. Jag flyttade även hit små plantor av akleja, som jag hoppas på. Även Julrosorna flyttades hit ..... :)


Woodland angränsar till kryddträdgården och i och med att det ansats bland buskar och träd som skymde  lite här, blev det en vinst, när det gäller ljus, även för potatis och lök bl.a.




... det blev faktiskt ytterligare ett woodland :) 
Kent påbörjade operation, bortagning av de förvuxna Tujorna på framsidan. När han tagit bort de nedre  grenarna, sa jag Stopp .... Jag tyckte att det såg jättebra ut och så flyttades en Rhododenron, ett par plantor Järnek, en Buxbom, Ormbunkar, Hjärtbergenia och en nyinköpt Astible hit. 





Även här la vi täckbark, både runt växter och på gången (som löper genom ...) Så småningom ska det så gräs runt om (tror jag :)

Jag är jättenöjd :)

2 kommentarer:

  1. Vad bra det blev! Jag förstår att du är nöjd!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Ser ut att bli jätte snyggt! Kul med uppstammade tujor:)Bra beslut!
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...