Månadens favoritväxt 2013 - februari


Ja, inte bloggas det särskilt mycket hos mig nu för tiden :) Orken, lusten och tiden fattas mig ....
Tänkte dock lämna ett bidrag till den här utmaningen som Anna Vattenkannas Trädgård ger oss. Endast en växt ska väljas ut som får representera just din favoritväxt varje månad.
Kanske inte så svårt den här tiden på året, men oj, oj, oj hur ska det gå om bara ett par månader!!

Hos mig är det Pelargonen som är favorit i februari. Visst, de är ju inte så vackra just nu men ... nu har de fått ny jord, klippts ner och sticklingar till nya pellisar är nedstuckna i jord :) och jag kan med spänning börja följa plantornas utveckling och se fram emot blomningen :) Mina pellisar övervintrar i ett "vintertält" med frostvakt i växthuset och nu i feb tar jag in dem och de får stå i en ställning med extra ljus tills det är dags att flytta ut till växthuset igen till våren. Där får de sen växa till sig tills det är dags för placering i trädgården.


Tänk bara när den här pelargonen med de här friska, gröna bladen börjar visa färg! 
Den här rosa hängpelargonen har jag haft i flera år. Moderplantan bor i växthuset, men ett par plantor har jag tagit som sticklingar och de har fått flytta ut i trädgården. 



Eller 'Fireworks' som det har visat sig, är jättelätt att föröka. Så det finns mååååånga ... :)


Nu måste jag kika in till andra bloggare för att kolla vilka deras favoritväxter är i februari :)

7 kommentarer:

  1. Vilken fantastiskt fin färg, den ljuslila.
    Och den med så fina blommor och blad är ju fantastiskt dekorativ.
    Nu måste jag köpa nya pellisar:o)

    Ha det gott

    SvaraRadera
  2. Det är roligt när de övervintrade växterna drar igång igen. Då finns det hopp trots allt!

    Kram

    SvaraRadera
  3. En riktig favorit växt här oxå. Små små blad börjar komma på mina som jag tog upp från källaren för en vecka sen. Kul med sticklingar!

    SvaraRadera
  4. Jamenvisst! Det är ju så lätt att glömma de trogna pellisarna, mina står gömda i garaget men har börjat visa små gröna blad. Tappra typer! :-)

    SvaraRadera
  5. Där sa du något! Dags att kolla till de små liven i källaren!

    Ha det bra//Laila

    SvaraRadera
  6. Så fint! Jag håller på och samlar mig inför omplanteringen av mina pelargoner.
    Ha det fint,
    Carina

    SvaraRadera
  7. Pelargoner är en favoväxt även hos mig och jag ska börja plantera om dem i dag :-)
    Lotta

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...