januari favoritväxt 2013


lördag den 12 jan 2013

Bloggen Anna Vattenkannas Trädgård utmanar oss att hitta En favoritväxt varje månad. Tänkte försöka hänga med ...
En mulen och ruggig dag som denna hängde jag på mig kameran och stegade ut i trädgården :) Bara det en fantastisk känsla. Det börjar klia i fingrarna nu och man vill börja ta tag i både det ena och det andra...
I alla fall så bestämde jag mig för att välja Tujan som favorit denna månad.
Kikar man lite närmare på dem så ser man skönheten, i alla fall med mina ögon :)! Pyttesmå kottar som passar så bra på de mjuka, gröna barren. Varje år använder jag tuja kvistar till dekoration . Det brukar bli både kransar och dekoration på bordet.




Vi har tre jättestora på framsidan. De är faktiskt jättefula och vi har pratat om att ta bort dem...
Lika mycket som jag älskar det mjuka gröna och de söta små kottarna, så ogillar jag åsynen av dem när jag svänger in på vår uppfart. Snacka om hatkärlek :)



Klicka på bilden nedan och klicka runt hos alla deltagare och kika på olika favoritväxter i alla trädgårdar och hem.





11 kommentarer:

  1. Jag vet knappast någon barrväxt som folk tycker så mycket ikring. Alla tycker något om tujor! Själv tycker jag att de kan vara väldigt fina.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Dette var en flott vekst, og med litt frost på ble det veldig fint.

    Ønsker deg en fin søndag! Klem

    SvaraRadera
  3. Jag förstår precis vad du menar. Min mamma hade ett par tujor och speciellt vackra var de väl inte, men så bra att ha i decmeber till dekoration, jag var alltid där och knep åt mig lite...=) Så jag har funderat på att skaffa en egen men är lite kluven, för när de blir så där stora så nja...=)

    SvaraRadera
  4. Ja de är så vackert gröna året om men de kan bli allt för stora :) hade oxå en stor tuja som vi sågade ner för något år sedan. Det blev mycket ljusare med en gång samtidigt som man blev av med en dekorativt grön växt Kram Suss

    SvaraRadera
  5. ja riktigt stora ser dom ut. Gulliga mini kottar! Det gäller att titta noga.
    Tack för ditt bidrag!

    SvaraRadera
  6. jag tycker om tuja
    synd bara att man inte började klippa dom innan de blir förstora
    jag har en jätte i trädgården och har nu planterat en som jag ska börja formklippa nästa år
    ett bra val
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  7. Ja, det där med stora tujor kan vara knepigt jag hade 2 stora som stod på vardera sidan trappen. De var fina och jag hängde ljuskjedjor och pynt i dom till jularna. Men ville nog ta ned dem . Sen blev en av dem sjuk och blev brun så den sågades ner . Vilken skillnad! I somras hade den andra fått samma "sjuka" så den tog vi oxå bort! De är jättefina på rätt ställen. Jag har 2 kvar som är 60 år gamla och oklippta men som inte stör! Och att jag tog bort dem som störde har jag inte ångrat......

    SvaraRadera
  8. Jag har själv fem stora tujor som står längs med tomtens framsida och det är inte många månader om året jag uppskattar dem. För mig är de enbart ett bra insynsskydd, perfekt placerade av förra husägaren så grannarna och vi inte ser in genom varandras fönster. Utöver det är det maken som vill ha dem kvar medan jag mest morrar över dem =) Som dekoration har jag inte ens funderat på att anv. dom, det borde jag kanske göra / gittan

    SvaraRadera
  9. Så smart att använda Tujorna till dekoration! Det kan man ju förstås.
    Ha det fint,
    Carina

    SvaraRadera
  10. Ja. Jag har också lite blandade känslor om tujor. Vi har två stycken som jag har beskurit hårt från början så de får aldrig bli stora men samtidigt missar man ju de små kottarna. Om du tröttnat helt på dem så kan du ju prova att beskära dem nertill för att börja med. Fast om det finns plats så är de ju fina tycker jag!

    SvaraRadera
  11. :-) Vad fint det är med de små kottarna. Jag har aldrig sett att de har det. Förstår dina blandade känslor. Du har inte funderat på att stamma upp dom och ha något roligt under?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...