Blommig fredag med tema Drömmar ....

fredagen den 9 nov 2013

Tänk att man hela tiden får nya idéer och skaparlusten dyker upp, när man minst anar :)
Förra fredagen var temat Hemligt i Blommig fredag och mitt inlägg handlade om, ett lite hemligt hörn, bakom växthuset.
Det lustiga är att ju mer jag tittar på en av bilderna i det inlägget, så inser jag att det är ju här jag kan skapa mitt woodland! Tanken att skapa ett lummigt woodland har dykt upp lite nu och då men jag har inte kommit på var det skulle passa in ... :)
Nu hoppas jag att inspirationen, lusten och framförallt orken, finns kvar till nästa säsong ... ! Om jag känner mig själv rätt så kommer jag inte att släppa tanken och jag kommer att surfa runt efter bilder och drömma om mitt eget lilla woodland. Tips på växter som passar tas tacksamt emot :)


Kika in hos Rosor & Bladlöss för fler Drömmar!


13 kommentarer:

  1. Det kommer att bli kanon bra . Kram

    SvaraRadera
  2. Den drömmen kommer att bli riktigt bra.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  3. Ibland behöver drömmarna mogna till sig litet! Det blir säkert jättebra. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  4. Men det kommer att bli så läckert! Och hur skönt är det inte att få använda årets mörka månader till att surfa, leta, bläddra i tidningar och böcker för att hitta det där lilla extra.
    Ha en underbar helg!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Vilken fin lund och dröm de kommer att bli!!
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  6. Kjempe fin drøm!

    Ønsker deg en fin helg! Klem

    SvaraRadera
  7. Härligt med drömmar och din kommer att bli jättefin.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Såklart du ska ha ett woodland! det ska bli kul att se dina tankar och funderingar under vintern. Självklart hjälper vi till :) Jag ska oxå göra ett nytt och böhöver mycket inspiration så jag hoppas du får många förslag :)

    SvaraRadera
  9. Drömmar slår in .... om man drömmer riktigt ordentligt! Jag vet.
    En skön helg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  10. Woodland - javisst! I vårt woodland som vi är mycket nöjda med, och som i stort sett sköter sig självt om inte torkan blir extrem fram på försommaren, har vi givetvis rhododendron och azaleor, de vita doftande lövfällande är favoriter. Mellan dem kan man sätta nästan vad som helst trots den sura rhododendronjorden. Vi har blå hyacinter och krokus i mängd tidigt på våren, alliumbollar lite senare och nävor på hösten. Magnolior trivs också bra i woodland om det inte är alltför skuggigt. Hos magnoliorna har vi blandat i en hel del förna från närmaste grandunge, det gillar de!
    Lycka till med att förverkliga drömmen!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  11. Laila suggested some shrubs, so I'll suggest some smaller perennials to go with them.It looks fairly shady, so some smaller perennials for the woodland that mostly bloom in spring might be Trilliums. Trillium grandiflorum is one of my favourites. If you want some more early blooms, the lady slippers like Cypripedium calceolus have exquisite yellow flowers. Sanguinaria canadensis has gorgeous white blooms in spring. Polygonatum commutatum has arching stems with dangling white flowers. Hepatica nobilis is a very pretty one for early blue flowers. Dodecatheon meadia have pink or white little flowers. Most of those are North American native woodland flowers.

    Some handsome foliage would look great as edging.Pulmonaria 'Majeste' would give you some nice silver leaves to lighten the area and pretty blue flowers. Brunnera macrophylla would give you wonderful foliage. Asarum europaeum would make a lovely edging, and it's nice and glossy. Two of my very favourite for gorgeous foliage in the shade are Tiarella and Heuchera.

    Some bulbs that do well in a shady area would be Scilla, Puschkinia and Chionodoxa, all with blue or white flowers.

    SvaraRadera
  12. Platsen ser ju perfekt ut för ett woodland, och du har ju en del av stommen klar redan. Det kommer bli kanonbra, nu har du hela långa vintern att drömma, härligt ! Jag har en marktäckarfavorit i skugga, ja den går i sol också. Tellima grandiflora, Anagrambräcka, det finns en klon som doftar, odorata heter den. Den doftar ljuvligt av liljekonvalj. Fina blad, rätt oansenliga blommor men täcker som sagt bra. Ha det gott
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...