Blommig fredag på söndagen .... :)

söndagen den 14 oktober 2012

'Ren och Skär lycka' är temat hos Rosor och Bladlöss denna vecka





Känslan av ren och skär lycka kan vara när man helt plötsligt får ögonen på en skönhet som man inte ens visste om att den fanns. 
Härom veckan var jag till plantskolan för att införskaffa lite höstfägring för att pynta altanen. Mitt framför ögonen, fanns ett bord med lite av varje ... bl.a. perenna växter till utförsäljning :) Ögonen föll på en Orkideé som jag vände och vred på och haffade en i personalen för att få lite info. om.
Jodå, den är vinter härdig sägs det, trivs i sol-  halvskugga och blir ca 50cm hög. Fick förslag om att blanda ner lite orkideé bark i jorden när jag planterar den. Min plan är att få den att övervintra i sin kruka på altanen, så jag bäddade in den i bubbelplast och säckväv och håller tummar och tår, för att den ska leva i vår och då få en plats i trädgården ... ;) Går det så går det!   
Kika in till Rosor och Bladlöss vetja, för att ta del av tolkningar från när och fjärran :)


10 kommentarer:

  1. Kjempe flotte bilder. Dette er lykke!

    Ha en fin søndagskveld! klem

    SvaraRadera
  2. Virkelig lykke det du viser!..herlige bilder fra deg:)) Elsker jute rundt potter..det er så flott:))
    Takk fo r hyggelig besøk hos meg:))

    SvaraRadera
  3. Skuggliljan gillar jag också. Växter som blommar sent, i sep-okt, kan man nästan inte få för många utav.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, är det denna som är Skugglilja ! Den såldes som orkidé, men de kanske är släkt på nåt sätt?

      Radera
  4. Lycka till med skuggliljan!

    SvaraRadera
  5. Den var fin din skugglilja! Hoppas den klarar vintern! Alltid roligt när man hittar något nytt!/Lila-Christina

    SvaraRadera
  6. Vilken jättefin blomma! Hoppas den övervintrar :-)
    /Liv

    SvaraRadera
  7. Håller tummarna att den ska klara sig :) Kram Suss

    SvaraRadera
  8. Vilken fin perenn.
    Hoppas att den klarar sig och du får njuta till sommaren också.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  9. heisann!

    Så herlige å se sånne nydelige bilder på en regntung dag. Takk for titten inn hos meg ;:OD)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...