Blommig fredag

31 aug 2012

Pilgrim med bloggen Bland rosor och bladlöss har tagit över spakarna för Blommig fredag och hon har valt första temat för säsongen.
Nämligen - Sommarens Primadonna! Kika gärna in där och kika på Primadonnor i massor :)

En primadonna i vår trädgård är 
Chokladblomman - Cosmos Astrosanguineum, även kallad Chokladskära, Mexikansk aster, Svartskära.



Chokladblomman är en riktig skönhet och nära släkting till Rosenskäran, blir 40-50 cm hög och doftar verkligen kakao. 
Att den dessutom blommar hela sommaren ända till september är ju inte heller fy skam :) 
Knölarna ska tas in till vintern och förvaras på samma sätt som Dahlia knölarna, sägs det, men jag har inte lyckats något vidare ... Har försökt många gånger men det slutar alltid med att jag köper nya plantor. 
Jag brukar plantera dem i krukor men i år har de fått sin växtplats i en rabatt tillsammans med bl.a. Kärleksört 'Matrona'. De är urläckra ihop!



14 kommentarer:

  1. Chokladblomman är helt klart en favorit hos mig med. Kul att plantera ut dom i rabatten, ska testas nästa år. Jag har hört att man kan övervintra dom som pelargoner. Ska testa det i år.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Tjusig, den måste var släkt med mina gula som jag just tappat namnet på.
    Ha en fin helg.
    Lotta

    SvaraRadera
  3. Det stod i DN, att en chokladbit om dagen är bra mot stroke. Men det räcker kanske med att ha en chokladprimadonna i trädgården? Vore bra i så fall! ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  4. Snygg primadonna, och det låter verkligen fint med den och kärleksörten! det skall jag prova ett år, tack för tipset. Ha en skön helg, kram ♥

    SvaraRadera
  5. Varför har jag inte köpt chokladblommor? Det första fotot var speciellt fint tycker jag.
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  6. Så fint hon agerar med matronan....en riktig primadonna den också.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  7. Så kul att se bilder på denna blomma! Jag nästan köpte en i våras men visste inte var jag skulle haft den men nu ångrar jag - den är ju jättevacker!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Såå fint! Självklart kan en sådan vara en primadonna....En vacker en, med härlig doft...

    SvaraRadera
  9. Läcker primadonna, ett måste varje sommar. Jag lyckas hålla mina vid liv till februari sen vill dom inget mera!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  10. Chokladblommar gillar jag mycket. Tyvärr tog sig inte knölen jag satte i våras, men det blir ett nytt försök nästa vår. /Anette

    SvaraRadera
  11. Absolut en primadonna i trädgården, både till utseende och doft.
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  12. En självklar primadonna, har haft henne för några år sedan, så tack för att du påminde...ska ha den primadonnan nästa år igen.
    Ha en trevlig helg
    Vivian

    SvaraRadera
  13. Chokladblomman är ju så vacker och doftar ljuvligt!

    /Malena

    SvaraRadera
  14. Det där är verkligen en favorit. Hos mig har de inte börjat blomma än i år.. :(
    Den första bilden var supersnygg! Får mig att längta ännu mer tills de slår ut.. Om de nu hinner innan frosten...
    Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...