Jobba, jobba, jobba ... :)

19 maj 2012
Uppdatering 21 maj/ Det här inlägget ser lite underligt ut och går inte att redigera som jag vill ha det ...

Maj månad, fyra dagar ledigt och solen skiner, vad gör man då? Jo, man rensar, gödslar och fyller på med ny fräsch jord i rabatterna. Det var i alla fall planen .... men på vägen, mellan rabatterna, stöter man ju på så mycket annat som man oxå vill göra :)


(Klicka på bilderna, så syns de bättre) 

Som att försöka fånga den jättestora Häggens vackra blomning som snart är över och då blir det bara skräpigt istället.

...och Kornellen måste flyttas. Den har blivit trångbodd i krukan den levt i flera år. Fick maken att hjälpa mig gräva en grop och sen fick vi jobba lite för att få ur den ur krukan. Den ville inte riktigt släppa taget :) Det syns lite dåligt på bilden  men den fick sin plats intill paviljongen (precis bakom stolen längst till höger i bild)
...och varför försvinner vattnet i dammen hela tiden? Måste nog göra något åt det faktum växtligheten runtom suger i sig så mycket vatten att vi är tvungna att fylla på hela tiden! Det brukar vara så på våren men nog måste det väl gå att lösa....?
Okey, gräv upp plantor, lyft upp duken och pallra upp med div sten och försök bygg upp en snygg kant igen ....

Det blev rätt okey, tycker jag :) ..och bättre blir det när växterna kommit lite längre och döljer mycket.
Det randiga gräset, jag hade just här  (kommer inte ihåg namnet ..) togs bort. Eftersom det växer som ogräs så tänkte jag prova att ha det i kruka istället, så att det inte tar över helt.






...och så måste jag ju bara föreviga denna lönnen  jag upptäckt att jag har i trädgården. Den växer bakom växthuset och jag la märke till den först förra året (vi har bott här sen 2002 :) Den är liten och nätt och jättefin!





Nämen, vad är det här? ser ut som en klematis men var kommer den ifrån? Ett frö som landat? Hittar flera på andra ställen ...??? Få se vad det blir av dem :) 
Jag är sååååå....nöjd med vår "rosgång". Stannar till och njuter av synen en stund, ahhhhh..... måste hämta kameran :)




Hosta 'Elegans' är på väg upp i ljuset. Så himla fin tycker jag. Måste förevigas.... Fram med kameran :)
oj, oj, oj Bärberisbusken/trädet, som jag gillar så mycket, håller på att haverera! Även om maken avskyr den taggiga busken, så hjälper han mig att få dit ett spännband för att hålla ihop den åtminstone en säsong till.
Jag håller tummarna för att den repar sig!!
Ja, det var några av sidospåren i min ambition att få rabatterna gödslade och rensade ... sen har jag börjat flytta ut pellisar och annat från växthuset oxå. Ja, ja, det kan vara lite tidigt , men går det så går det .... :)
Nåja, det är en dag i morgon oxå ....

6 kommentarer:

  1. Så mycket vackert du har :) önskar jag hade en riktig dam Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Rosengången... suck.... så fint! Jo, det är roligt att titta in hos andra, hur ni har det i era trädgårdar, vad som är på G, lösningar vid problem etc, det är det som är charmen med bloggar :)

    Idag hoppas jag på sol och lite mer värme! Det ser lovade ut och klart att det blir trädgårdsdag idag med!

    Ha en skön söndag :)

    SvaraRadera
  3. Hi hi, känner igen mig! Och kära nån så långt blomningen har kommit hos dig! Ni ligger flera veckor före, trots att vi inte bor så långt från varandra! Du gör rätt i att stanna upp och njuta en stund, vad ska man ha en trädgård till om man inte ser den och njuter av den för allt jobb?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Bråda tider fast härliga tider! Men bara man tar sig tid att njuta så det väl ok. Rosengången är ju såååå fin! kram Anette

    SvaraRadera
  5. Fina bilder! Hoppas ni fått ordning på dammen och vattnet som fösvinner.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  6. Oj, vad fint allting ser ut! Vad du jobbar på och resultatet blir som väntat: Mycket fint!
    Dammen och dess kanter är en delikat uppgift att lösa vilket du har gjort verkligen bra. Vår dammkant har rasat pga underminering av vatten som rinner till från en ny spricka någonstans i berggrunden.
    Du kan verkligen vara nöjd med resultatet!/Anja

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...