Tittut! /Peekaboo! :)

28 jan 2012


Länge sen sist ..... men nu tänkte jag göra ett inlägg. Det lär ta tid, då jag försöker vänja mig vid iMac:s olikheter med PC. Det är en hel del skillnader vill jag lova :) 
Long time no see ... but now I´m going to do a post. It will take some time because I´m trying to get used to iMac.s differences to PC and I assure you, there are differences :) 


I dag har jag sått JätteVerbena i massor och hoppas att jag till sommaren har många plantor att plantera! Jag gjorde likadant som förra året och då gick det bra :) 
Såjord-blöt jord-frön ovanpå-vermikulite-stå inomhus ett par dagar-sen ut i kylan med fiberduk på. 
Efter ca 6 veckor tar jag in krukorna och sätter dem under extrabelysning och hoppas på tillväxt :)
Today Verbena bonariensis seeds been sowed and I hope I´m going to have many plants for planting when summer is here! I did exactly as I did last year and it worked then :)
Seedcompost-wet soil-seed upon-vermiculite-indoors for a cupel of days-then outdoors with a cloth.
After about sex weeks I put the pots indoors again, under extra light and hope for growt :)


Inomhus blommar Orkideer och i växthuset står Pelargoner i blom. I trädgårdstidningar läser jag om vackra trädgårdar och tar del av nyheter inom växtvärlden. I mitt huvud pågår fantasier om att bygga ett pergoaliknande staket ut mot vägen .... Nog börjar det redan "rycka" lite i trädgårdsfingrarna allt :)
Indoors Orchid are in bloom and in the gardenhouse Geraniums. The gardening magazines writing about beautiful gardens and I read of all the news in the plant world. Inside my head ongoing fantasies about building a pergola-like fence out against the road .... I must admit that it´s begins to twitch a bit already in my "garden fingers" :)


Genom köksfönstret njuter jag av detta ståtliga Miscantusgräs. Jag gillar det mycket! 
Thrue my kitchen window I enjoy this fantastic Miscantus. I like!





5 kommentarer:

  1. Hej!
    Tänk att man år efter år kommer igen efter en odlingssäsong då man är nästan trött på allt och tänker...det får bli mindre nästa år, MEN nu sitter man här igen och drömmer de stora planerna för sommaren ;)
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  2. Hej igen :) kul att se liv från dej, men förstår att de blir långa mellanrum så här års :) oj så jätteverbena :) kul de kanske jag skulle prova Kram Suss

    SvaraRadera
  3. Hej hopp :) Lustigt - idag skall jag åka och köpa såjord, just för jätteverbena! :) Då önskar jag oss lycka till med sådden!
    Staket-pergola - japp, kör på! Det är ju något sånt jag har mellan mig och grannen och det är kanon.
    Jo, det börjar planeras nu och det är kul, längtar så efter våren! Ha det, kramen ♥

    SvaraRadera
  4. Tack för jättefina såanvisningen för jätteverbena! Toppen:)
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Härligt att komma igång med sommarplanerna för trädgården.
    Ditt miscantus gräs är verkligen läckert.

    Önskar dig en fin vecka.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...