Blommig fredag / Blooming Friday

fredag 4 nov 2011
Temat denna fredag är 'Det är en fälla!'
The theme this friday is 'It´s a trap!'

För ett par år sen var jag väldigt fascinerad av och fick för mig att jag skulle prova att odla en köttätande växt. Jag valde en Flugtrumpet som hör till familjen köttätande växter och är verkligen en fälla för intet ont anande insekter. Flugtrumpeten samlar regn vatten i trumpeten och dränker sina offer och insekterna är näringsrik mat för dessa växter. Nu lyckades jag inte så bra med min planta. Den växte och frodades och blommade också under sommaren den levde men nästa vår var den borta ... 
Den har störst chans att överleva utomhus, i södra Sverige hade jag läst, men man kan ju alltid prova :)
Se fler tolkningar hos Roses and Stuff
A few yaers ago, I was fascinated by carnivorous plants. I get a srracenia hybrid who belng to the family meat-eating plants and this is realyl a trap for unsuspecting insects. The plant collect rain water in the tube and drowns his victims and the insects are nutritiuos food for the plant. Unfortunatily my plant did´nt make it. It was beautiful during the summer but next spring it was gone .... I´ve learned that, best chans to survive outdoors in Sweden is south. But one can always try :)
Se more interpretations by Roses and Stuff





20 kommentarer:

  1. hehhee Monica! Vi fstande visst i samma fälla;)!/Anja

    SvaraRadera
  2. De är fachinerande, de där växterna!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Om denna fälla har jag sett på TV. Det är ju helt otroligt hur naturen "bär sig åt" ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  4. Det finns mycket underligt i växtvärlden. Gäller att specialicera sig och hoppas de flygande små fångas i fällan.
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Vad kul....gjorde alldeles nyss mitt blommig fredag inlägg och visade lika växt.

    De är roliga de här växterna.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Den blomman är ju en riktig mardrömmsfälla för insekterna.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  7. Har försökt ha köttätande växter inomhus för barnen vill så gärna, men vi lyckas aldrig hålla dem vid liv nån längre tid tyvärr....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  8. Fascinating plant! I have never grown one...you must have liked the experience!

    SvaraRadera
  9. They are beautiful plants. I grow some Sarracenias in a large pot outside but of course our weather is much milder than yours!

    SvaraRadera
  10. Flugfäna är nog glada att den inte överlevde vintern ;-) Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  11. Vilken växt! Tog den spindlar månne också, då vore det något för mig =)

    SvaraRadera
  12. Tänk vilka märkliga växter det finns!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  13. Flygtrumpeten ser ju tuff ut även om den bara var för en sommar så är det ju många andra plantor vi har som ettåringar också, men inte många så läcker som denna :)

    SvaraRadera
  14. Dom fällorna tycker jag är superläcker men det gör nog inte flugorna :=)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  15. Fy för, det var en riktigt läskig fälla - hu!;)
    Ha en skön helg,
    Charlotta

    SvaraRadera
  16. Vackra men farliga! Tur att man inte är en insekt...

    Trevlig helg!
    Birgit

    SvaraRadera
  17. Vilken intressant fälla, tur dock att man inte är en insekt. Ha en fin helg/Gela

    SvaraRadera
  18. Också tror man att det bara är rovdjur som är farliga...
    Önskar dig en underbar helg!

    SvaraRadera
  19. Vilken fälla sen! Kanske tur att man inte är en insekt...;)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...