Ruskväder / Bad weather

18 okt 2011


I dag känns det verkligen som höst. Det regnar och blåser och till på köpet så är jag sjuk. Jag åkte iväg till jobbet i morse men var tvungen att åka hem igen, då jag känner mig risig och har så gjort de två sista veckorna :(  Nåja, det är bara att krypa ner i soffan och lyssna på regnandet ....
Today it really feels like autumn. It´s raining and it´s windy and I´m sick. I went to work this morning, but I had to get back home when I feel messy and have done so the last two weeks :( 
Well, it´s just to curl up on the couch and listen to the rain ...


... och dofta på Doftliljan. Det är första året jag satt denna skönhet. Lökarna planterades i våras och de har fått växa i kruka och inte förrän i slutet på aug dök blommorna upp. Det har doftat ljuvligt ute i trädgården ända tills för en vecka sen, då jag inte vågade ha dem utomhus längre. Klippte av blomstjälkarna och satte dem i vas och njuter av dem fortfarande ... Nu ska lökarna övervintra i  krukorna, så får vi väl se om de kommer igen nästa år :)
...and smell the Gladiolus murielae. This year it´s the first time I plant this beauty. I put them in a pot early spring and at the end of aug they start blooming. Have enjoyed it´s fragrance sins then. A week ago I cut of the flowers and put them in a vase indoor. My thought is that the bulbs will overwinter in their pots in the garden house ....


Måste bara visa den här vackra, uppstammade (ca 40cm hög) Azalean oxå :) Köpte den för 15:- förra året, där jag handlar mat. Den har stått ute hela sommaren och nu blommar den så här fint :)  
I just had to show you this beautiful Azalea :) Last year I bought this för 15kronor (very cheap) in the store where I by my food. It´s been out in the garden this summer and now, she´s flowering again, this beautiful :)




8 kommentarer:

  1. Vilken fin azalea. En blomma som inte trivs hos mej! Men jag gillar den och har provat många gånger! Hoppas du snart kryar på dej. Inte roligt att känna sej risig./Christina

    SvaraRadera
  2. Oj, vad härligt det måste dofta inne i ditt hem! Doftliljorna har inte fått sitt namn för intet! Samtidigt har jag för mig (det är många år nu sedan jag odlade dem)att de har dessutom en rätt behaglig doft och inte den där superstarka som en del liljor kan ha./Anja

    SvaraRadera
  3. Hej Monica!
    Grattis till jobbet, har missat när du fick det. Hoppas att förkylningen släpper snabbt och att du får känna dig frisk.
    Vilka härliga bilder på dina fina växter.
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Din fyndazalea ser ju strålande ut! Kan vara knepig att hålla liv i men du lyckas tydligen. Har satt ett gäng liljor nu i höst, bl a doftliljor och ser fram emot att få njuta av dem.
    Hoppas du kryar på dig!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Inte roligt att va sjuk :( denna hösten är de många som är sjuka, själv har jag känt mej hängig o trött men inte tillräckligt sjuk för att stanna hemma. Krya på dej karm Suss

    SvaraRadera
  6. Vilken tur du haft med Azalen. Ser jätte fin ut!
    Hoppas du mår bättre. Krya på dig!

    SvaraRadera
  7. Så fint med azalean, ibland lyckas man bäst med dem billiga fynden ;O)
    Hoppas att din förkylning har gett med sig, jag laborerar nu i femte veckan med min årsinfluensa. Jättekonstigt är den i år, kommer och går jämnt. Jag önskar dig en riktig mysig helg, Kram Petra B.

    SvaraRadera
  8. Ljuvliga blommor. Är rädd för att liljor doftar lite väl mycket för mig. Inte alls kul när dom är så fina.
    Hoppas du har piggnat till nu och önskar dig en skön helg.
    Kram Elzie

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...