'Rouge Cardinal' eller/or 'Ville de Lyon' ?

13 juni 2011

 Den här fantastiska Klematisen har hela tiden gått under namnet 'Rouge Cardinal' hemma hos oss men jag börjar mer och mer misstänka att det kanske är 'Ville de Lyon' istället. 
This fantastic Clematis going under the name 'Rouge Cardinal' in our garden but, more and more I suspect that it´s perhaps is a 'Ville de Lyon' instead.
bilderna ovan är från min trädgård/ the pictures above is from our garden

Har försökt att bläddra runt på nätet letat bilder för att jämföra men jag tycker det är svårt att avgöra ... Bilderna här under har jag lånat från nätet och de går alla under namnet 'Rouge Cardinal' ???? I mina ögon ser de väldigt olika ut och den längst upp till höger liknar min väldigt mycket, förutom färgen då. Det finns många bilder och ju fler jag tittar på ju mer förvirrad blir jag?????
I tryed to look at internet for photos, to compare the two of them. For me it´s very difficult to determine ...I´ve borrowed the pictures below from internet and they all go under the name 'Rouge Cardinal'. In my eyes they look very different from each other and the one at the top right, looks very much like mine, except the color. The more pictures I´m looking at the more confused I am????

bilderna nedan är lånade ..../ the pictures below is borrowed ...

'Rouge cardinal'


'Ville de Lyon'



Vad säger du? 
Kan du hjälpa mig att få rätt namn på denna skönhet? Vill att det står rätt i mitt växtarkiv
What do you say?
Can you help me to have the right name of this beauty? I want it to be right in my plantarcive


4 kommentarer:

  1. Inte lätt! Men tycker på bilderna att du redan har rätt när man jämför färgerna....
    Ta med en blomma till en plantskola, dom kanske kan hjälpa dig.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Det är svårt! Du får nog fråga en expert.

    SvaraRadera
  3. Oj, så svårt...har haft en Ville de Lyon men kommer ju inte ihåg exakt hur den var, men tror den var lite rödare än din. Men ta med den blomma väl till en plantskola. Hoppas du får svar!

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    Jag har 'Rouge Cardinal' och din ser inte ut som min..../Anja

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...