Den 14 mars -11

Australiensk vildpelargon - Pelagonium australe


Kunde till slut inte motstå denna skönhet. Hon fanns överallt på Kista mässans Rum & Trädgårds utställning. Med stjälkar som skimrar i rött och en blomning som är som ett "vitt flor" enligt försäljarna. Dessutom växer den som "ogräs". 
Några sticklingar blev det oxå...och jag som inte skulle ;) Änglapelargon 'Jer-Rey' och pelargon 'Carmel' fick följa med hem liksom Fuschia 'Albertine' och 'Sheila Crooks'
At last I could´nt resist this beauty. She was everywhere at Kista mässans Room & Garden exhibition. With leafs that shimmer in red and a blooming that´s like a "white veil" according to seller. And it´s grows like " weeds" ....
I also bought some cuttings... and I that would not ;) Geranium 'Jer-Rey' and 'Carmel' and Fuschia 'Albertine' and Sheila Crooks'.


Jag är så glad att det tittar upp några små skott av Jätteverbenan! Lite konstigt dock, att det bara kommit i en kruka av två. Jag sådde v.3 och ställde sådden utomhus efter en vecka. Tog in sådden v.9 och ställde under extraljus. Efter en vecka gror det i den ena krukan men inte ett liv i den andra ... ?? Nåja, jag får vårda de små plantorna jag har extra ömt ...
I´m so glad that some of the seeds of Verbena bonariensis pop up! It´s a bit strange though that just one of two pots is growing. I sowed in v.3 and after a week I put the pots outside. Took them inhouse v.9 and put them under extra lighting. After one week it grows in one of the pots but it´s no life in the other ...?? Okey, I have to take extra care of the plants I have ....



Härliga Löjtnandshjärta, både vit och rosa, blommar överdådigt i början på sommaren. Sen ser den mest skräpig ut. Jag har länge funderat på vad man skulle kunna plantera som kan ta över och blomma resten av sommaren på den platsen. Har du nåt förslag på vad som kan funka?
Lovley Lamprocapnos spectabilis, the white and the pink one, is flowering lavishly in the begining of summer. Then it looks boring the rest ... I´ve tought about what to plant that can take over and flowering the rest of summer at the same place. Maybe you have a suggestion ?

Tjingeling Monica




7 kommentarer:

  1. Hejsan Monica
    Fattar inte varför inte jag har sått jätteverbena :(?
    Men P. australis har även jag och visst är den söt./Anja

    SvaraRadera
  2. Hej Monica!
    Ja, det är väldigt svårt att motstå köp av plantor då man besöker mässor. Men det är kul med nya växter i sina ägor.
    Tur att några Jätteverbenor ville gro så du får till sommarens plateringar.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  3. Det låter som en bra investering med vildpelargonen, allt somn växer som ogräs får många +++ :)

    Härlig upphöjd rabatt du visar, något sådan har jag funderat på här hos mig, tack för inspiration :) Växter - beror ju på.... lågväxande är Näva ett förslag, det finns de som blommar läääänge. Sommarblommor är inte dumt och verbenan har du ju på G :) Jag älskar ju Cosmos/rosenskära och de blommar länge, är visserligen höga men fina :)
    Ha det så gott, kram :)

    SvaraRadera
  4. Lotta: Tack för tips ... Näva kanske inte vore så dumt. Ska kolla lite på det :)

    SvaraRadera
  5. Skrattar gott när du skriver att australiensisk vildpelargon fanns överallt på mässan, jag missade den helt.
    Ser att du redan har fått förslag om nävor tillsammans med löjtnadshjärtana, det finns ju så många att välja på.
    Ja jag blev glatt överraskad när jag hittade alla snödroppar nedan för mitt köksfönster för, för bara ett par dagar sedan låg det massvis med snö där.
    Kramar:O)

    SvaraRadera
  6. Ser ett förslag här hos dig på nävor...och jag har många olika sorters nävor i min trädgård...kolla in bl.a. brunnävan den har enastående vackra blad.
    Jag har ingen trädgårdsblogg, men jobbar mycket med trädgården "ändå" ;-) har hantverksblogg och fotobloggar.
    Såg att du kopierat mitt muddmönster hos Gelas trädgård och det är väl synd när du kan hämta ett mycket bättre hos mig med bilder och allt.
    kolla i högerkanten på bloggen där finns flera gratis mönster

    SvaraRadera
  7. Även jag missade den där fina vildpelargonen, drabbas lätt av yrsel och tunnelseende efter ett tag på sådana där mässor.
    Väldigt fin rabatt med löjtnantshjärta, tulpaner mm! Problemet med både löjtnantshjärta och nävor är ju att de skräpar så efter ett tag. En inte alltför hög ros kanske skulle passa? Är väldigt nöjd med Astrid Lindgren som blommar till frosten och har friskt bladverk och vacker växt.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...