Knäckebrödsbak i dag / Baked crispbread today

Solen har strålat hela dagen och jag har knappt visat mig ute. Jag har bl.a. bakat. Det värsta är när solen skiner in genom fönstren och man upptäcker hur de ser ut .... Hi hi på köks soffan invid fönstret har "lillprinsessans" en favoritplats, precis som storasyster när hon var i samma ålder. Det kanske syns att de varit på besök :)

The sun has shining all day and I have`nt been outside at all. I have baked for example. The worst is when the sun shining thrugh the window an you see how they look ... Hi hi " the little pricess" has a favoritplace on the kitchen bench next to the window, just like her big sister had, when she was the same age. Maybe you can imagine that they had been visiting :)


Det tar lite tid ...men det här knäckebrödet, bakat på surdeg är så gott!! Har bakat det några gånger nu och både min man och jag är helt sålda på det ...och knaprar i oss tills det är slut. Jag hittade receptet på nätet när jag surfade runt efter att jag blivit inspirerad efter nåt matprogram på TV ...

It takes some time ...but this crispbread baked on sourdough taste so good! I´ve baked it a several times and both my husband an I Love it ...and we eat it up very quickly. I found this recipe online when I was surfing around after some coockingprogram at TV that inspired me  ... (Sorry but I don´t going to translate the recipe here...)



Sorry no english ..

Ljuvligaste knäcke på surdeg    (4 plåtar)

Dag 1 - kväll:
Ingredienser:

1 dl rågsurdegs grund (har du ingen kan du få recept ... : )
2 dl vatten
4 dl rågmjöl
3 dl vetemjöl special
1 tsk salt
(Valfria kryddor inför morgondagens smaksättning. Jag har använt linfrön, sesamfrön och flingsalt)

Att göra:
Blanda samtliga ingredienser i en bunke och knåda ihop dem till en smidig deg, först med slev, sedan för hand.
Täck bunken med plastfolie, och låt stå över natten.
När degen jäst till dubbel storlek, och den känns luftig inuti, är den klar.

Dag 2 - morgon:
Värm ugnen till 200 grader, och placera en plåt i mitten av ugnen.
Ta upp degen på mjölat bakbord, och dela den i fyra delar.
Knåda varje del, och forma dem sedan till bollar.
Platta ut, och kavla varje boll till formationen av en plåt - snåla inte med mjölet, då fastnar degen lätt i bordet!
Lyft sedan de färdigkavlade "degplattorna" till bakplåtspappers klädda plåtar, och tryck/skär ut passande bitar med exempelvis en bak skrapa.
Spraya första plattan med vatten, och strö sedan över önskade kryddor.
Placera sedan bakplåtspappret med brödkakan i mitten av ugnen på den heta plåten, och grädda i cirka 10 minuter.
I slutet av gräddnings tiden blir bröden snabbt brända om man inte är vaksam - så håll ett extra öga på brödet de sista minuterna om du inte vill ha svart knäckebröd!

Lycka till!




4 kommentarer:

  1. Låter vidrigt gott!!!
    Vad har du för kryddor då?

    SvaraRadera
  2. Det såg ju hur gott ut som helst! Jag är stor älskare av knäckebröd, men jag har aldrig testat att baka själv.
    Sådana där fönster har jag också - fast inte med barnfingrarmönster utan med hundnosmönster ;-)

    /Anette

    SvaraRadera
  3. Så gott det ser ut, skall ta och spara receptet och hålla mina tummar för att jag snart vill baka.
    Härligt med barn som rör på sig och är nyfikna.
    Jo det gick jätte fort att *klicka* hem några fröer till som tur var lyckades jag hejda mig vid 4 olika sorters fröer för jag har ju bara en balkong (fast jag gärna vill tro att det är en stor trädgård).
    Kramar:)

    SvaraRadera
  4. Så kjekt å se at andre også har slike vinduer;))
    Her er det dessverre de store vinduene i stuen som får gjennomgå av de små søte, men grisete barnehendene;)) De knekkebrødene så kjempegode ut! Kanskje på tide å prøve seg på noe slikt:)
    Ha en nydelig kveld, klem♥

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...