'Gömd' / 'Hidden'

Blommig fredag / Blooming Friday





Undrar hur växterna mår under alla snömassor....  Här någonstans under snön finns mina Julrosor gömda. 'Silvermoon' är en av dem. Det är bara att hålla tummarna att man får se de fantastiska blommorna framåt våren :)

Wonder how all the plants make it under all the snow ... My Helleborus are hidden under here somewhere. One of them is 'Silvermoon'. I´ll hope to see the fantastic flowers erley Spring:)


Uppdatering: Via en kommentar har jag fått veta att min Trollhassel förmodligen är en Skruvpil och det "köper" jag direkt. 
Tack Lotta :)
Jag brukar köpa Trollhassel på Hötorget i city till påsk. Det fungerar som påskris hos oss och ibland dekoreras de med fjädrar och ibland inte :) Ett år upptäckte jag att kvistarna fått rötter där i vasen och jag planterade ett par st i kruka. I krukan stod de ca 1 år innan de hamnade i backen och när sommaren 2010 led mot sitt slut så hade den växt till sig till en fin buske. Nu återstår att se hur den klarar all snö ...
For Easter I usually bay some twigs of witch hasel at Hötorget in the city. They function as Easter twigs at my home. Some years they are decorated with feathers and some years not :) One year I discover that the twigs had roots, there in the vase. I planted them in a pot and there they gowed for a year or so, before they get into the ground. At the end of summer 2010 the bush had grown up  and now I´ll hope it manage the snow this winter ...

Rosen 'Sneewitchen' har ett tjockt lager snö ovanpå sig. Försökte till en början hålla något sånär snöfritt över henne men, var ska man göra av all snö??


There is a thick layer of snow above the Rose 'Sneewitchen'. In the begining of winter I tryed to ceep the snow away from her but, where to put all the snow??



















Hos Katarina kan du se vad som gömmer sig hos andra bloggare.
With Katarina you can see what´s hiding with other bloggers.



26 kommentarer:

  1. Ja stackars julrosor..... mina ligger under värsta snövallen! Vi måste skyffla snön från vår parkering, upp på tomten (styrketräning :) och enda platsen är på entrerabatten, där julrosorna knoppades innan snön kom. Får väl hålla tummarna..... :)

    Läste om din trollhassel, och vet du vad? Jag tror det är Skruvpil som du lyckats rota och plantera. Jag har också den och trodde också det var trollhassel men skruvpilen har tunnare grenar och långsmala blad, mot hasseln som har mer runda blad. De är lätta att föröka, så ta gärna någon mer stickling i vår, för min stora fina som blivit ett träd (går fort), dog utan förvarning. Jag har massa små bebisar lite här och där i trädgården :)
    Ha en skön fredag :)

    SvaraRadera
  2. Vad kul att trollhasseln tog sig! Det är en av mina favoriter också och vi planterade en buske för ett par år sedan i trädgården. Vi var dock fega och köpte en på plantskola. Och synd att inte få se julrosorna för all snö, men hoppas att de kommer upp sen när snön försvinner.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Men vilken tur att trollhasseln fick rötter och att du fick den att överleva.
    Vi planterade en för ett par år sedan men det har kommit upp en vanlig hassel vid roten och det övriga som skall vara snirkligt har dött.
    Nu är den klätterställning för clematis.

    Din ros mår nog bra under snön tror jag, klarar vårsolen bra oochså om den inte bryts sönder.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Jag håller med Lotta.. det är ingen trollhassel du har utan en skruvpil!
    Rotar du fler sticklingar skulle jag gärna vilja köpa en av dig!
    Linda

    SvaraRadera
  5. Fina bilder och jämförelser.

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  6. Åhå, intressant med den här trollhasseln/skruvpilen. Häftigt att du kunde föröka den själv i alla fall:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  7. Fina julros! Det är mycket nu som gömmer sig under snön!/Anja

    SvaraRadera
  8. Wow, such treasures under all that snow! i hope they'll all survive!

    SvaraRadera
  9. Buna Monica,ai un blog frumos.Am vizitat cateva pagini,dar o sa revin.Sa ai o zi buna!

    SvaraRadera
  10. Ja tänk vad mycket snö vi har fått och kallt har det varit länge :) hoppas och tror att det är lite nyttigt för naturen med denna snön :) tack för den lilla rundvandringen :) Kram Suss

    SvaraRadera
  11. Jag tror också att det är en skruvpil som du har eftersom den fått rötter. Annars är det vanliga att de skruvade grenarna man ser i trädgårdar eller som dekoration i buketter kommer från ormhassel (som är ympad på en vanlig hasselrot), för trollhasseln ser mer ut som vanlig hassel men blommar fantastiskt tidigt på våren.
    Jag ska själv ta sticklingar på min skruvpil till våren (om den överlever vintern), så är någon intresserad...
    Ha det bra
    Kram Helen

    SvaraRadera
  12. Det finns mycket fint som gömmer sig i snön ser jag! Nu kan vi bara längta och vänta på våren när det är dags för en säsong till!

    SvaraRadera
  13. Jag undrar också över mina stackars julrosor som har fått extra lager snö över sig tack vare snöskottning. Lever de fortfarande där nere i djupet..?
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  14. Julrosor, javisst ja. Undrar hur de mår nu med tonvis av snö över sig. Kikade sent i höstas och nog kommer det att blomma, frågan är bara när...
    /Anette

    SvaraRadera
  15. Man får bara hålla tummarna för att växterna klarar sig under det enorma snötäcket. Vill önska dig en riktigt fin helg/Gela

    SvaraRadera
  16. Så skönt med en påminnelse om att det finns så mycket vackert under all den snön :)

    SvaraRadera
  17. Åh Silvermoon, vilken skönhet ! Skruvpilen var inte dum den heller, hoppas den mår bra under snön.
    Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  18. ja var ska man göra av med den! Det börjar kännas som det räcker nu:) Fina växter har du gömda iallafall! Kul att skotten tog sig.
    Ekorren är gjord av något plast material tror jag...den har varit ute i flera år och har inte tagit någon skada.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  19. Trollhassel gillar jag också. Har satt en stor kvist i trappuppgången med små silverkulor i nu till jul :) Ibland får den var oklädd.
    Förstår att du längtar tills snön försvinner och trädgården börjar leva igen. Det gör även jag trots att jag inte har någon trädgård längre.
    Ha en skön helg!
    kram Ninni

    SvaraRadera
  20. Ja nu längtar man efter att snön ska förvinna och allt det vackra ska få börja gro igen!
    Ha en fin kväll! / Irene

    SvaraRadera
  21. den där julrosen var vacker. Hoppas den blir återfunnen. :)

    SvaraRadera
  22. The hellebore is lovely! The rose too.

    SvaraRadera
  23. Now you will not need to buy the Witch Hazel as you have your own! I too look forward to the Hellebores - they are lovely flowers.

    SvaraRadera
  24. Hej Monica!
    Det blir spännande att se till våren allt det som nu ligger gömd under snön.
    Håller tummarna för att din Hassel ska ha klarat sig fint!
    Ha en trevlig kväll!

    Kul att du även har hittat till min hemsida :=)

    SvaraRadera
  25. Vad kul att skruvpilen tog sig så fin.
    Söta snöprinsessor du haft på besök :)
    God fortsättning till dig med!
    Kram Trollmor

    SvaraRadera
  26. Hm, trollhasselkvistar från Hötorget kan bli buskar i trädgården! Det måste jag testa! Trollhassel är dessutom en läkeväxt, inflammationshämmande och sårläkande bland annat! Man använder bladen och barken.
    Ses snart!
    Laila

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...