Blommig fredag / Blooming Friday ...

I dag med tema PYTTELITEN / Today is the theme TINY

Berberis busken är fantastiskt dekorativ från vår till sen höst.
På våren njuter jag av de små, små gula blommorna och på hösten ges ögat en färgsprakande upplevelse av de små, små röda bären tillsammans med det höstfärgade lövverket !!

Beberis vulgaris is a fantastic docorativ bush from Spring to Autumn. In Spring I enjoy the tiny yellow flowers and in the Autumn, there is the tiny red berrys and the blazing colours of the foliage, that caught you eye ....

Hos Katarina kan du njuta av fler pyttesmå blommor
At Katarinas you can enjoy more tiny flowers




17 kommentarer:

  1. Så fin din berberis är! Vår står lite risigt till, långt från de vanliga stråken i trädgården så jag lägger knappt märke till den, kanske man skulle ta och flytta den? Vet du om det går?
    Jättehäftigt inlägg det förra! Undrar vilken läsfärdighet man måste ha uppnått för att kunna förstå texten? Nybörjare är troligen mycket beroende av att också kunna avkoda och stava sig igenom orden men när blir man helordsläsare? Fascinerande!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Har avskytt just berberis ända tills i våras. Nu har jag 2 st som är planterade i våra stora krukor. De skall vara småväxta, men det viktigaste just nu är hur de klarar vintern.
    Vackra färger på bladen och fina frukter har de allt ;-)
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Hej Monica!
    Kan bara hålla med dig angående Berberis...det är ena riktiga toppenbuskar!
    Gillar dom enormt, köper alla sorter jag bara kan hitta :=)
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Ja Berberis är fint...fast jag har nog inte studerat blommorna på nära håll innan ;)

    SvaraRadera
  5. Berberis - får mig att tänka på skolgården när jag var liten, där fanns det stora planteringar med denna stickiga buske så den har inte legat mig varmt om hjärtat ;) Men så såg jag dem i en sluttning i botaniska i Rom och tja, inte så dumt.... och så kommer ditt inlägg :) Man är inte sämre än att man kan ändra sig :)

    Ha en skön lördag :)

    SvaraRadera
  6. Berberis - får mig att tänka på skolgården när jag var liten, där fanns det stora planteringar med denna stickiga buske så den har inte legat mig varmt om hjärtat ;) Men så såg jag dem i en sluttning i botaniska i Rom och tja, inte så dumt.... och så kommer ditt inlägg :) Man är inte sämre än att man kan ändra sig :)

    Ha en skön lördag :)

    SvaraRadera
  7. Vilka söta blommor berberis har när man tittar så här nära på dom!
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  8. Visst är berberisens blommor otroligt vackra! Men varning: berberistaggar är inget att leka med, har en bekant som fick blodförgiftning efter att fått en tagg i skinnet.
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  9. Du har så rätt ang. berberis. Dina bilder är helt underbara! Skulle jag inte redan vara berberisfrälst skulle jag nog bli det nu:)!
    Den kan inte bara "ligga" på marken - jag har satt en som får växa mot viltstaketet vilket går jättebra!/Anja

    SvaraRadera
  10. Härlig bild på berberis! Tyvärr har jag lite dåliga erfarenheter av den - det blev rivigt och risigt . så nu finns inga i trädgården. Kanske dags att omvärdera detta.

    SvaraRadera
  11. Det är ju en ursnygg blomma berberisen har. Tänkt att den har jag missat totalt...kanske för att den är pytteliten ;-)
    Trevlig helg

    Tyra

    Tyra i KÖKTRÄDGÅRDEN

    SvaraRadera
  12. Berberis har aldrig varit min favorit men dina vackra bilder på den gör att jag undrar varför...den är ju faktiskt fin.
    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  13. Har aldrig sett berberisens blommor förut - vilken angenäm överraskning!

    SvaraRadera
  14. Visst är Berberisen fin men taggig.

    jag har ett par sorter men den du har tror jag inte jag har.
    En av sorterna jag har blommar rosa.
    Den heter Rosie Glow och är brokbladig.
    Men visst är de fina.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  15. Visst är Berberisen fin men taggig.

    jag har ett par sorter men den du har tror jag inte jag har.
    En av sorterna jag har blommar rosa.
    Den heter Rosie Glow och är brokbladig.
    Men visst är de fina.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  16. Oj, har berberisen så söta blomster. Jag har ingen själv som du förstår, men kan bara minnas dom röda bären. På tiden att revurdera busken tror jag :)

    SvaraRadera
  17. Har tydligen missat att den har så där fina blommor! Bloggen är fantastisk som får en att upptäcka en massa nytt:)
    Ha det gott

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...