Vippjasmin - Jasminum polyathum

(Sorry no english today ..)


Bilden på blomman är lånad då jag inte har någon egen ...


För några år sen tog jag en ranka från ett blomsterarrangemang som hade gjort sitt och skulle slängas. Klippte den i flera delar och satte i vatten och ganska snart hade den bildat rötter och hamnade då i kruka. Sen dess har den stått i växthuset, sommar som vinter (med frostvakt på vintern :).
Numera är växten ca två m hög och kastar ut sina rankor hejvilt åt alla håll och har oxå blivit fler plantor.... Den är så stor och tar sån plats, så i växthusets övervintringstält kan den inte stå längre, då pellisar och andra övervintrare måste in. Jag beslutade mig för att försöka ha den inomhus. Då kanske jag kan få uppleva blomningen som infaller under vintern då man inte är i växthuset... Ska prova att ha den utomhus nästa säsong.
Har läst mig till att den klarar sig bäst om den får stå lite svalt och ljust, speciellt när den sätter knopp. Plantan behöver vattnas regelbundet och får INTE torka .... fattar inte hur den klarat sig i växthuset utan tillsyn med vatten i flera år ???
Blommorna doftar väldigt starkt, så får se om jag klarar att ha den inne ... om den nu behagar blomma :)


4 kommentarer:

  1. Vilken växtkraft. Jag gillar klängväxter. Här är redan riktig kallt, snart går termometern på minussidan igen.
    Önskar dig en mysig söndags kväll,
    Kram Petra B.

    SvaraRadera
  2. Vad kul! Jag prövar precis det samma!
    Min har varit ute hela sommaren och nu står den i växthuset. Snart, när värmen släcks inför vintern tar jag också och prövar om den skulle vilja fögylla min jul med de små doftande blommorna. Vi får lära av varandra!/Anja

    SvaraRadera
  3. Väldigt lik mitt blåregn i bladverket och sättet att slingra sig.

    Önskar dig en fin kväll

    SvaraRadera
  4. Det var en spännande växt.
    Tänk att få se den blomma och om den doftar gott så är det ju plus.

    Hoppas att det lyckas.


    Ha en fin höstvecka.

    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...