Tittar ut ... / Looking out ...


... från mitt köksfönster och ser de härliga höstfärgerna som gör mig glad :) Åt det här hållet är det Paradisbusken som dominerar i röda färger. Noterar oxå att växtstödet för Klematis och ros behöver rätas upp ... Ooops vad man kan upptäcka i ett fotografi :)

... from my kitchenwindow and I see the beautiful autumncolours which makes me happy :) When I look this way it´s the Kolwitzia amabilis who has the dominant coulor in red. I also make a note of the espalier for the Clematis and the Rose, need to be staighten up ... Ooops what you can discover looking at a photo :)


Tittar jag åt ett annat håll häpnar jag över den jättehöga Läkesilverax som blommar för första gången. Den planterades för ett par år sen och som vita utropstecken stretar den mot skyn och jag tror den är över två meter nu .... På den här bilden upptäckte jag oxå nåt som jag inte såg när jag fotade. En tvestjärt kryper nedför blomställningen! Tycker inte om ....

I look another way and I be amazed over the very high Actaea. It´s blooming for the first time. I planted it a couple of years ago and it looks like white marks of exlamation against the sky and it´s two meter high I think ... Even in this picture I discover something I did´nt see when I tooke the picture. A foricula auricularia is crawling down the flowerstalk! Me don´t like ....

Lite längre bort i trädgården har jag planterar ett annat silverax. Nämligen 'Brunette'. Den är inte så hög än men kan tydligen bli upp till två m den oxå. De två plantor jag köpte i somras är jättefina och blommar med flera stänglar och har rödaktiga blad. Blommornas doft är underbar! ... på båda dessa silverax :)

Away from that plant is another Actaea. It´s Cimicifuga ramosa 'Brunette'. It´s not so high yet, but can be two meter high as well. The foliage is reddish--brown and the flowers smells wonderful i think ... bouth of these recemosas :)



5 kommentarer:

  1. The tall spires of your Actaea are looking good. I really like these tall perennials for the shade, such pretty flowers and the foliage makes a good background for other plants.

    I grow the A. racemosa, and just added Brunette this fall, putting it behind some purple Heuchera

    SvaraRadera
  2. Finfina höstbilder genom ditt fönster!/Anja

    SvaraRadera
  3. Tack för titten inne hos mig, alltid trevligt med nya bloggerskor! Vad mycket fint du bjuder på!

    Kul att du ville vara med i min utlottning också....

    Må så gott!
    Kram Therese

    SvaraRadera
  4. Hej hopp Monica :)
    Ja, dig känner jag ju ;) Visst är de rosa bandet på bloggen fint! Jag skall köpa ett riktigt band så fort jag ser ett i butiken, det är en lite gåva men är vi många blir den stor. Förlorade en kollega för ett tag sedan i denna hemska sjukdom :(

    Just det - Silverax! Det var ju det jag ville ha! En brunett är inte helt fel, jag har den vanliga gröna och ärligt talat är den inte vacker ;)

    ha det bäst ♥

    SvaraRadera
  5. Hösten är underbar och Silveraxte likaså! Nu hann det tyvärr inte blomma hos mig i år som det gjorde senaste år ..lite synd.
    Hoppas du får njuta länge än av de vackra färgerna!
    Kram /Bea

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...