Hösten är här / the Fall is here ...

N

og är höstmånaderna inledda allt. Björken tappar sina löv och täcker marken. Vi planerar för att vinterstäda i damm och växthus. Pellisar och andra övervintrare förbereds inför den kalla årstiden ....

Yes, the mounths of Fall is here. The leafs begins to cover the the ground and we´re planing for wintercleaning of the pond and the greenhouse.
The Pelagonium and other plants who has to spend the winter inside, preperes för the cold season ...




I år har jag delat mina Alunrotplantor. Det bör göras ung. vart tredje år för att plantan ska hålla sig fräsch. Den har ju en tendens att "krypa" upp ur jorden. Jag fick hur många som helst och jag har inte plats för alla, så det blev att ge bort :) Det resulterade i alla fall i att rabatten kring stenen blev förnyad och en rödbladig Alunrot samsas numera med den vita blod Nävan 'Album' och trädgårdsprästkragarna som inte varit snygga på många år, grävdes bort

I´ve divide my Heuchera plants. It´s good for them about every third year. Otherwise the plant has a tendensy to "creep up" from soil. I had to give away several of the new plants ... i have no place to put them :) This result in that the flowerbed round the stone get a new look. The Heurecha nowadays growing together with crane´s bill 'Album'.



Stjärnklematisen 'Summer snow' blommar igen!
Hon har nämligen inte behagat blomma sedan delning år 2007.

Clematis 'Summer Snow' is flowerring again!
She has´nt since I divide her 2007.

Efter att ha grävt, delat, planterat, funderat och planerat mellan regnskurarna mår jag mycket bättre i en annars deppig period med mycket tankar och funderingar om varför jag inte kan få ett jobb .....Trädgården är rena rama terapin :)

I´ve digging, planted, planed and thinking a lot, between the shower of rains. It feels a lot better in a time when I otherwise feel down trying to find out why I can´t get a job....
the garden is theraphy for me :)


Önskar dig en trevlig Helg!

Have a nice weekend!


3 kommentarer:

  1. Jag säger detsamma, trädgården är rena rama terapin!

    Jag ska också dela några alunrot och flytta till en nyplanterad lönn. :)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Vad bra, då ska jag dela min alunrötter nästa år, så får man ju fler att njuta av. Summer snow låter jag väl bli att dela. Det vore ju synd att bli av med den blomingen.
    Jobbsökande är jag ju inte, men jag har ju en son som är 19. Inte så lätt och har man ingen erfarenhet alls så känns det ju ganska hopplöst. Fast såhär har det ju varit länge........kvittar vilken regering vi har!

    Det är ju tur att du har trädgården att pyssla med, även om du inte får betalt;-)Åtminstone inte i pengar!

    Trevlig helg./Kram Anette

    SvaraRadera
  3. ....och en alldeles underbar bukett som kan få vem som helst på gott humör!/Anja

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...