Pyssel i växthuset / Pottering in the gardenhouse


I
går var jag till Plantagen och blev förälskad i en vax blomma :) Den här skönheten har det vackra namnet 'Snow Flake'. Den är så vacker och doftar skog...underbart! Tänkte ha den inomhus först men efter att ha googlat lite på arten så tror jag att den trivs bäst ute. Så nu får den stå i växthuset så länge. Vill verkligen få den att överleva...

Yesterday i was at the gardenhous Plantagen and I fell in love with a waxflower with the beautiful name 'Snow Flake' :) It´s so beautiful and it smell´s wonderful! My tought was to place it in a window indoor but I understand the waxflower do well in the garden. So, until it´s time to find a place in the garden the plant going to live in my garden house ...


Pellisar och andra övervintrare som Afrikas lilja och Himmels trädet mår prima och har börjat växa. Klematisen 'Königskind' som har sin växtplats här, har börjat skjuta skott och trädpionen 'Feng Dan Bai' som jag köpte på trädgårdsmässan i Kista härom veckan, ser ut att må bra i växthuset i väntan på att få en plats i trädgården.

Geranium´s and other plant´s, like Agapanthus praecox and Solanum Rantonnetti that spend the winter in the gardenhouse, seems to feel great and starting to grow. Clematis 'Königskind' that lives in the gardenhouse has some buds already and the Tree Peony 'Feng Dan Bai' seems to feel good aswell. I bought the Peony two weeks ago and it had to live in the gardenhouse until it´s time for a place in the garden.


Då jag ändå var på Plantagen så inhandlades ett par röda Penséer och en underbar vit Ranunkel som fick plats i en vår plantering tillsammans med julrosen jag köpte för någon vecka sen ... jag törs dock inte sätta ut den än så planteringen får stå och växa till sig i växthuset ett tag :)

I also by a couple of red Penséer and a wonderful white Ranunkel. I plant them in a springplanting, together with the Hellebourus I´ve bougth ... I don´t dare to put it outside yet, so it´s in the gardenhouse to..... :)






7 kommentarer:

  1. Vilken vacker växt vax blomma. det är så himla kul när man får ana lite vård och börja så småningom pyssla lite med små vårliga kruk-planteringar.
    Ranunklar är bara så vackra!
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  2. Ja-a! Vaxblomman är gôrvacker - även om jag aldrig har lyckats att få den att överleva till nästa säsong bland mina "medelhavsväxter".
    Det är väl bl.a. NU som man har ritktigt stor glädje av växthuset!/Anja

    SvaraRadera
  3. Hej, fint inlägg.
    Ska bara vara här o lämna en liten hälsning. Brutna näsan gör att jag inte se rakt fram på dataskärmen, och i sidoläge säger ögonen ifrån, hahah.
    Kram, Petra B.

    SvaraRadera
  4. Måste säga en gång till att denna blogg är ju bara så otroligt läcker! Jag gillar de där diffusa bildkanterna, t.ex.!/Anja

    SvaraRadera
  5. Längtan e så stor..att få se min julros blomma..den ligger omgärdad med granris ute i landet..så jag njuter av din i växthuset så länge
    Må så gått..Maria

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara blomsterbilder. Vaxblomman var verkligen något enastående. Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. PS Glad Påsk å må så gått DS

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...