Lite vårkänsla... / Some feeling of spring ...

Mina pelargoner övervintrar i ett övervintringstält med frostvakt i växthuset men nu har de fått flytta in. De har fått ny jord och blivit nedklippta och får nu stå med extra ljus i form av lysrör. Pelargonerna skjuter massor med nya skott:) och "klippet" har blivit sticklingar...
Vi köpte den här ställningen samtidigt med växthuset och har haft mycket nytta av den när div växter och knölar ska "väckas" efter sin vintersömn och när fröplantor och sticklingar ska växa till sig ute i växthuset.
Snart fylls ställningen på med bl.a. Dahlia knölarna som jag tänker börja väcka tidigt i år.
Nu när jag börjat så smått med förberedelserna inför säsongen så kan jag faktiskt ana en vår ...:)


My Pelargoniums spend the winter in the gardenhouse but now they have moved indoors. They have had new frech soil and I´ve cut them down and now they going to grow under the extra lighting. The plants put forth a lot of new sprout:)
This
arangement is perfect when all the plants are going to wake up from there wintersleep and then in the greenhouse when they are going to grow to beautyful plants.



8 kommentarer:

  1. Tjingeling själv Monica!

    Att ta fram pelargonerna är väl ett riktigt vårtecken!

    En liknande hylla har jag spanat in hos Willab, men tyvärr skulle det inte räcka så långt med en och de är ju inte alldeles gratis./Anja

    SvaraRadera
  2. Åhhhh, så fint de små pelargonerna har det hos dig.Det blir säkert lyckliga, glada och välmående pellisar av dem sedan.:-)
    Va kul att höra att du gör likadant hos dig med små loppisinköp.Låter dem bli upptäckta, hihi.Fast ibland så är man ju så sugen att svamla runt ett tag om det man köpt, men jag har lärt mig att det inte bör vara för mkt med mannen då(han blir less).Det kan ju bli bloggen istället ex.
    Även om det fortfarande är kallt och lite grått i luften, så kunde ändå jag och en väninna enas om igår att det på något vis känns som att våren är på väg.Svårt att förklara vad det är men det är något i själva luften...ja,ja!
    Ha det riktigt gott i alla fall!
    /Karin

    SvaraRadera
  3. Här var det hääärligt grönt och frodigt! Jag ska ta sticklingar av mina pelargoner nu i helgen tänkte jag... Nu börjar det allt så smått med trädgårdsarbete. *ler*

    SvaraRadera
  4. Riktig vårgrönska här inne hos dig - härligt och lovande :)
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  5. Att pyssla om sina övervintrare väcker ricktiga vårkänslor.
    Så mysig du har fixat med ställningen och ljusrören. Dina pellisar kommer att tackar dig denna kärlek med härlig blommning hela sommaren Ha en mysig helg,
    Kram, Petra B.

    SvaraRadera
  6. Himla bra ställning och fantastiskt när det börjar växa igen. Och - vilken fantastiskt vårskön header du har. Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Oj vad det växer hos dig. Tänk när allt det där skall blomma. Så härligt.
    Hur är det med barnbarnet, gosar du mycket?
    Ha en bra lördag.

    SvaraRadera
  8. Vilken skir grönska.
    Jag har investerat i fyra nya pelargonskott idag på Plantagen så nu blir det några nya sorter ochså.
    Din hylla var ju verkligen praktisk och med lysrör över så blir det ju en bra växtmiljö för dina yrvakna växter.

    Ha en fortsatt fin helg

    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...