Mitt 2009 / My 2009

Innan jag börjar på mitt 2010 kommer en tillbakablick på det gångna året.
/ Before I start my 2010. Here are some flachbacks from 2009.

Januari /January


Året börjar med en propp i benet och täta besök på "sjukan" för att fastställa PK-värdet. Waran doseringen (blodförtunnande) är baserad på det värdet. Måste äta waran i sex månader och därefter ska stöd strumpan på resten av året.
Denna månad gör jag också min första mammografi...och trädgården ligger i vintervila under snön...
/ January begins with a thrombus in my leg and I had to wisit the hospital several times to stipulate the PK-count (don´t know if it´s the right word...). The dose of warfarin (anticoagulant) is based on that count. I had to eat waran for six mounth. In January I also do my first mammography ...and under the snow the garden is in a winter resting period...

Februari / February


Vädret är väldigt varierande och nu börjar man på allvar längta efter våren och kasta längtansfulla blickar ut i den frusna trädgården. Tur att man kan köpa tulpaner t.ex. att pigga upp sig med :)
Vi renoverar gäst rummet och det får gå i vitt. Jag blev väldigt nöjd.
/ The weather is very variable and I start longing for the Springtime and send yearning looks out to the froosen garden. It´s lucky you can bay some tulips to cheer you up with :)
We are renovate our gest room and it´s mainly white. I´m so pleased.


Mars / March


Det bär iväg till Thailand tillsammans med T & K. Vi tillbringar två härliga veckor på underbara Koh Lanta. Visserligen har jag inte varit med om att det regnat och åskat så mycket där någon gång förut. Hmmm....klimatförändringar kanske ????
/ Two weeks of vacation in Thailand together with T & K. We spend our two weeks at wonderful Koh Lanta. It´s never been such thunderstorms and raining when we have been there before though. Hmmmmm..... climatic change maybe ???

April


Påskens långledighet är fantastisk med riktig sommarvärme och dagarna tillbringas i rabatterna :) Har aldrig varit klar med vårens sysslor så tidigt någon gång förut. Mina Julrosor blommar för första gången i rabatten och lyckan är fullständig :)
Dammen får sin vårstädning och de nedsjunkna kanterna höjs lite. Vi provar algmedlet Blanket Answer som verkligen håller vad det lovar! Ganska snart ser vi resultat och trådalgerna är borta!! Jippie...förra året höll vi på att få "spader" på de fula algerna ....
TBE-spruta nr 1 tas och två veckor senare tas nr 2. Vill ju inte bli sjuk av de äckliga fästingarna.
/ The free time at Easter was lovley. Summer heat and I spend the days in my flowerbeds :) Never have the garden been so ready, this early spring before. My Helleboros is flowering for the first time and my happynes is complete :)
Spring cleaning in the pond and the edge was rebuilt a bit. We also try the Blanket Answer (against the alga) and I´ll say it´s perfect!! The ugly alga is gone ...Jippie! last year we had so much trouble, but no more.
I have the first injection against TBE (tick) and after two weeks i have injection nr 2.



Maj / May



På bilden blommar Tulipa 'Ballade', såååååå...tjusig :) Tänk vad lycklig man blir när det man satt i jorden belönar en med blomning!!!
/ Tulipa 'Ballade' is blooming, sssoooo.....lovley :)


Juni / June


Vädret är väldigt växlande och man börjar undra hur semestervädret ska bil. Jag vill ju ha SOL och VÄRME när jag är ledig!
Michel Jackson dör den 25 juni och världen sörjer.
De Amerikanska blåbären 'Northblue' blommar och lovar skörd för första gången sen de planterades hos oss. Projektet med min lilla hörna för köksträdgården slutförs och jag blev så nöjd :)
/ The weather is very variable and I start to wonder how it´going to bee at the vacation. I want the sun and warmth when I´m free from work!
Michael Jackson die june 25:th and he is mourned by the whole world ...
The American blueberry 'Northblue' is blooming and promise some berry later on. The project with my corner for vegetable is comlete and I´m so pleased :)


Juli / July


Njuter av rosor och klematis och alla andra blomster. Honungsrosen 'Hybrida' som blommar överdådigt för första gången, de nyinköpta rosorna 'Karen Blixen', 'Mdm Alfred Carrier', 'Ilse Krohn' och klematisnykomlingen, som jag inte hittar namnet på just nu :) mmmm.....underbart! Semestervädret är väl sådär ....mycket regn och inte särskilt varmt. Men, men man kan inte få allt.
/ I enjoy Roses and Clematis and all the other plants. Rosa Heleane 'Hybrida' is blooming for the first time, the newly bought rose 'Karen Blixen', 'Mdm Alfred Carrier', 'Ilse Krohn' and de new clematis (don´t find the name for now) mmm.....Wonderul! The weather at our vacation could have been better I think. We got a lot of rain and I miss the warmth. But, obviously you can´t get it all...

Augusti / August


Mannen i huset tar hand om bären och det blir jättegod saft! Trädgården står i full blom och vi firar vår 4:e bröllopsdag.
Aktieklubben reser till Jenny som flyttat till Nybrostrand utanför Ystad/Skåne. Där hade vi några mysiga dagar vid havet. Det kändes som om vi var på ett ***** stjärnigt spahotell :)
Jobbet kräver Allt av en och jag jobbar jämt, känns det som.
En dag när maken kommer hem från jobbet är en stor del av golvet täckt med vatten:o ..en toalett har sprungit läck! Bl.a. fick vi riva upp golvet i det ny renoverade gäst rummet och i skrivandes stund har vi fortfarande inte fått allt i ordning...Nu har vi levt i kartonger, kakel/klinkerplattor och allmän oordning snart fem månader.
/ The man in the house taking care of the berrys and they became very tasty syrup!
The garden is in full bloom and we are celebrate our 4:th weddingday.
Our stock club are traveling to Jenny, who has moved to Nybrostrand outside Ystad/Skåne. We had a couple of cosy days bay the sea and felt like we were visiting a ***** star spa hotel :)
My employer demand everything of you and I it feels like I don´t do anything else but work.
One day when my husband came home from work, the floor was full of water :o ... a toilett has sprang a leak! One of the things we had to do was to take away the floor in our newley renovate guestroom ...Today, in this moment, we still live among cartons, tiles and common disorder ...


September - Oktober / September - October


Skördat gurka, tomat, vindruvor och chili i växthuset. Klematisen 'Mevrow le Coultre' blommar som aldrig förr. Jag som trodde den var stendöd och höll på att gräva upp den i våras :o
I slutet på sep. börjar återställandet efter vattenläckan ...
Ägnar mig åt lite betong gjutning och skördar fortfarande jordgubbar och björnbär.
/ Gather cocumber, tomatos, grapes and chili in the greenhouse. The Clematis 'Mevrow le Coultre' is blooming as never before. I tought it was dead and nearly dig it up this spring :o
Late Sep. the restoration from the waterleak starting ...Devote my self to casting some concrete ...




November


Kartonger och möbler som varit magasinerade är tillbaka på plats och vi kan flytta in i sovrummet igen :) Tapeter och golv är på plats. Är speciellt nöjd med den blommiga väggen i hallen :) November har varit gråååå...regnat och regnat.
/ Cardboard and furnitures, as we have had stored up, is back and we can move back to our bedroom again :) Wallpaper and floor is on place and I´m specially pleaced with the blooming wall in the hall :) November has been so grey ...rain and rain again.

December


Den 1 december fick jag mitt livs chock när jag helt plötsligt blev uppsagd från mitt arbete. Har varit som förlamad sen dess och inte haft inspiration till någonting. Väldigt olikt mig...För min del börjar år 2010 alltså med att ge sig ut på arbetsmarknaden. Hur kul är det när man är 50 + ???? Har blivit tilldelad en coach som ska hjälpa och stödja mig i jobbsökandet. Det känns skönt att få den hjälpen och nu får jag verkligen försöka rycka upp mig ...
/ December the 1:th I have the shock of my life when I suddenly get unenployed. Sins then I´ve been totaly paralysed and have no inspiration. Normaly very unlike me...Accordingly year 2010:th begining for me is to get a new job. How fun is that when you´re 50+ ??? I have a job coach to help me and that may help, I´ve been told...I really have to pull my self together now ...


11 kommentarer:

  1. Hej Monica och god fortsättning.
    Vilka underbara bilder du bjuder på. Tulpanerna är underbara, din blommiga tapet (som jag sagt förut) är helt underbar också. Ja, superlativen flödar över bilderna.
    Hoppas verkligen att det blir ett bra år, att du får drömjobbet och får ha det bra.
    Har du gjort stenmosaiken på oktober bilden? jättefina.
    Vi hörs,
    kram

    SvaraRadera
  2. Hej Monica,
    fin revue igenom ditt 2009 ;O)
    2010 blir ett kanonfint år för dig ! Kentas Vinettikett var ju fräckt. Gillar !!!!
    Kram, Petra

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar årskrönika du bjuder på! Hemlagad saft på egna bär är ju världens lyx!!!

    Jag ser att 2009 har likt mig burit med sig både motgångar som medgångar. Jag önskar dig lycka till på arbetsmarknaden och hoppas att det snabbt löser sig!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Fin återblick. Man borde väl göra så. Säkert bra på alla sätt både inåt och utåt. God fortsättning!

    SvaraRadera
  5. Hej Monica!
    Tack för hälsningarna hos mig!Blir så glad för dem!:-)
    Och god fortsättning på det nya året!Önskar dig verkligen det bästa på alla områden!Du ska se att ett fint jobb väntar dig bakom hörnet. Det är naturligtvis bara så jobbigt och frustrerande att gå i ovissheten innan det lägger sig till rätta.Skönt att du fått en jobbcoach som kan stötta dig i det hela!
    Hoppas för övrigt att din jul och nyår har varit fina och att du kunnat njuta av ledigheten, om än ofrivillig förstås!!
    Ha nu en skön Trettondag och var rädd om dig!
    Många kramar! /Karin

    SvaraRadera
  6. Psst.Glömde ju att säga vilken fin årskrönika du skrivit här, och så vackra bilder du delar!Nu blev jag så sugen på att börja leta lite tulpaner, när jag såg dina vackra kort här./Kramen.

    SvaraRadera
  7. Vilken fin sammanfattning av ditt år! Massor av vackra blommor, det syns verkligen att du är trädgårdsintresserad. Jag förstår dina känslor över uppsägningen, men jag håller tummarna för att allt ordnar sig på något positivt sätt. Kanske hittar du någon inspirerande utbildning eller ett nytt arbete som intresserar dig. Det kan leda till något som du i slutändan tycker är riktigt bra.
    En riktig god fortsättning på det nya året!
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Hej Monica och en god fortsättning på 2010. Du/ni har hunnit med en hel del föregående år. Men inte har vi kunnat boka in en enda gång på Ulriksdals trädgård/Café....
    Håller tummarna för ditt jobbsök.
    Ha det så gott
    Eva

    SvaraRadera
  9. God fortsättning på det nya året!
    Underbar årskrönika och lika trevligt varje gång att få ta del av året som gick, dessutom med fina bilder! Hoppas detta år började angenämare än det förra och nu siktar vi på många sköna timmar när vårsolen värmer och smälter både is och snö som gör våra sinnen förväntansfulla inför våren.
    Kramen / Bea

    SvaraRadera
  10. Vilket innhållsrikt, dramatiskt och vackert inlägg!/Anja

    SvaraRadera
  11. Oj vilket trist slut du hade på året. Håller tummen att du hittar nåt jobb du kan trivas med! Och ganska snart!

    Den där tapeten måste jag få veta var du köpt!!! Jag blev helkär!!! Vill oxå ha en sån vägg!! Var??? Snälla säg???

    Kramisar Lillianna

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...