Blommig fredag / Blooming Friday

En söt Begonia fick jag av min dotter till jul :)
/ A pretty Begonia from my doughter for Christmas :)


Det finns runt 1500 arter av begonior i världen och dessa delar man in i grupper beroende på utseende och växtsätt. Även om de flesta begonior är knöl- eller jordstambildande arter finns de både som upprättväxande och hängande växter, en del liknar buskar medan andra är mer krypande. Blommorna kommer i en rad olika färger och storlekar, bladen brukar dock vara stora men asymmetriska och ha en tydlig mönstring. Att de idag dyker upp i svenska trädgårdar och även som krukväxter är inte alls konstigt då de är imponerande växter med vackra blommor som ger ett fräscht intryck. Vad mer kan man begära? Begonian är dock inte lämplig för allergiska personer så om du vet med dig att du är allergisk skall du nog undvika begonian, både som krukväxt och trädgårdsväxt.

Translating from Google ...
/ There are around 1500 species of begonia in the world and those parts you into groups depending on the appearance and growth habits. Although most are begonia tuber, or underground stem-forming species are they both set up growing and hanging plants, some shrubs are similar while others are more crawling. The flowers come in a variety of colors and sizes, but the leaves tend to be large but asymmetric and have a clear patterning. That they now show up in Swedish gardens as well as indoor plants is not surprising then they are impressive plants with beautiful flowers that give a fresh impression. What more can you ask? Begonia is not suitable for allergic people, so if you feel that you are allergic, you should probably avoid begonia, both as a potted plant and garden plant.

Katarina på bloggen Roses And Stuff är värd för Blommig Fredag. Kika in så hittar du fler bidrag.
/Katarina has the blog Roses and Stuff. Stop bay and you´ll find more booming friday



18 kommentarer:

  1. Vad söt den var! Aha..jag hade ingen aning om att den inte var bra för allergiker. Tack för informationen! Ha en skön kväll! / Irene

    SvaraRadera
  2. Jättefin begonia.Läcker färg.

    Jag brukar inte lyckas så bra med dom.Hos mig är den fin bara ett kort tag.

    Ha en Trevlig Helg

    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  3. Den var söt! Och extra värdefull för dig som fått den av din dotter.
    Trevlig Blommig fredagskväll!

    SvaraRadera
  4. Vilken underbart söt färg på begonian!

    SvaraRadera
  5. Jättesött litet collage!

    /Lillianna

    SvaraRadera
  6. Jag har inte märkt någon allergi av begonian. Men man ska ju vara försiktig med alla växter som har frömjöl och luktar starkt.

    Men visst är de fina. :)

    SvaraRadera
  7. Ja, begonier är väldigt söta. Den färgen du visar ät extra fin. Tror det är en sån jag hade förra våren. Lena/isis

    SvaraRadera
  8. Oj, visste inte att det finns så många sorter. Fina bilder som vanligt, du kan komponera.
    Ha en underbar helg.
    Petra B.

    SvaraRadera
  9. Det är lite rostycke över dem! Ha det gott i kyla och snö.

    SvaraRadera
  10. Dom är fina när dom blommar. Här i Norge har dom en sort till jul dom kallar Juleglede, fint namn på en fin blomst :)

    SvaraRadera
  11. Härlig färgklick! Det behövs :-)

    SvaraRadera
  12. Vilka trevliga små, söta, rosa blommor!
    Ha en trevlig fortsatt helg.

    SvaraRadera
  13. Skära Begonior är en riktig färgklick och att det finns sååå många visste jag inte :)
    Hopas du har det gott trots vinterkylan som tycks råda över hela vår nord!
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  14. Så fin den var din begonia.
    Kram

    SvaraRadera
  15. Tjingeling på dig själv!
    Ja, det var ju en del "matnyttigheter" om begonior, och vackra foton dessutom!
    En gammaldags herrgårdsbegonia - en knöl som jag fått från min granne, och som bevaras (relativt)frostfritt under vintern. Den har varit med några år, och brukar få växa i en stor kruka under sommaren.
    Tack för kommentaren på min rosenblogg!
    Ha en skön vecka!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  16. Hej Monika!
    Jag har fått en award som jag ger vidare till dig, om du vill ha den.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  17. Hejsan! Hela din blogg är så vacker! Även jag har ett par favoriter bland begonior./Anja

    SvaraRadera
  18. Hej!
    Ville bara titta in och säga att du har en överraskning hos mig :)
    Trevligt veckoslut! Kram /Bea

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...