Blommig fredag / Blooming Friday



Amaryllis, du sköna ... :) Till Jul är den självklar i många hem och så även hos mig. Men Amaryllisen funkar mycket bra även andra årstider. I Thailand t.ex. är det ju varmt och sommar jämt :) och där växer de i rabatterna kring hotellanläggningarna och de växer även vilt lite överallt. Sist vi var till detta härliga land, prydde städerskorna vår bungalow med den här sötnosen ....Gissa om man drog på smilbanden när man kom hem efter en dag på stranden :)
Jag har även provat att driva lökar i kruka hemma. Det är inte så dumt att ha blommande Amaryllis i trädgården till midsommar...
/ Amaryllis, this beauty ...:) At Christmas time she´s obvius in many homes and so even in my own. But Amaryllis works even at other time of year. In Thailand for example, where it´s hot and summer all the time :), they grow everywhere in the flowerbeds around the hotels. The last time we where in this beautyful country, the maid at the hotel was decorate our bungalow whit these cute ones .... Can you imagine the smile in my face when we came back after a day at the beach :)

Klicka här och se fler bidrag till Blommig fredag / Click here and see more contributions for blooming friday




17 kommentarer:

  1. ja, det är vackert med amarylis och jag hade också blivit glad för att få blommor på rummet.

    vacker är det och då kanske vi ser mer amarylis här till nästa midsommar också. MB

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du tittade in hit kommer jag flera gånger. När jag väl hittade rätt blogg. Ha en riktigt god jul/Gela

    SvaraRadera
  3. Visst är det vackert med amaryllis! Fantastiskt att de fanns i planteringarna i Thailand. Här i södra Spanien har jag tyvärr aldrig sett dem.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Ja nu är det verkligen amaryllisens tid!

    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Vi tänker väl först och främst på amaryllis som en julblomma, men till och med hyasinten kan ju blomma ute på våren. ..

    SvaraRadera
  6. Visst är de vackra! Och numera när de finns i så många olika färger och varianter kan alla hitta sin egen favorit.
    Jag hade ställt undan en lök i förrådet för att den skulle vila, och sedan glömde jag bort den. Jag blev väldigt snopen när den blommade för fullt där ute mitt i sommaren! =)

    SvaraRadera
  7. I would love to see them growing in their natural habitat. Your Amaryllis is a beautiful colour.

    SvaraRadera
  8. Vad duktig du är som kan spara och få dem att blomma igen. Jag har inte tillräckligt med gröna fingrar för det.
    Kul med din berättelse från Thailand.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  9. I didn't know that Amaryllis is such a popular flower in Thailand. How beautiful all of those Amaryllis must be!

    SvaraRadera
  10. Vilken fantastisk färg! Ha det så skönt i allt stök!

    SvaraRadera
  11. Jag tänkte jag skulle spara några lökar och försöka driva upp dem till sommaren, men jag glömde bort det... Och nu går det väl knappt att hitta fler lökar...

    SvaraRadera
  12. Den var riktigt söt! Skulle vara läckert med mängder av amaryllisar i trädgården.
    God helg!

    SvaraRadera
  13. Här är en till som älskar amaryllisar och jag skall verkligen försöka mig på att spara lökarna - kanske någon av dem går i blom? Fin färg på den du visar från Thailand - tänkte först att det var en som gått av hos dig.... fniss... eftersom den låg på bordet. ha en skön söndag :)

    SvaraRadera
  14. Tjingeling i natten Monika!
    Härliga amaryllisbilder du visar.
    God Jul på dig1
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  15. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...