Arbetslös / Unemploye

Tänk vad livet kan ändras från den ena stunden till den andra. I tisdags blev jag inkallad till min chef och fick veta att jag är 'Befriad från arbetsplikt'.

Helt plötsligt och utan förvarning fick jag beskedet som chockade mig så som inget annat gjort förr och jag känner mig helt tillintetgjord! För att inte tala om den sorg jag känner! Jag blir fråntagen en Stor del av min identitet och känner mig ratat och värdelös. Jag som fortfarande, efter snart tio år, trivdes Så bra med mitt jobb och trodde att jag gjorde ett bra jobb! Av sju personer i arbetslaget så fick jag gå och de andra är kvar (med det säger jag inte att mina fd kollegor inte gör ett bra jobb). Som vi har slitit dessa månader under flytten till en ny adress. Vi har haft väldigt hög beläggning och har jobbat som djur för att det ska gå ihop...
Vad jag kommer att sakna mina arbets kamrater!

Just nu känns allting bara tungt och jag kommer länge att fundera över vad jag gjort för fel...

/ What life can change from one day to another. This Tuesday my employer let me know that I´m 'exemt from obligation to work'.

All of a sudden and whitout forewarning I get the information that gave me a shock, like nothing else ever ....I feel completly broken! Not to speak about the sorrow I feel! A big part of my identity is taken away from me and I feel worthless. Still, after almost ten year, I love my job and believed I was good at it.... We were seven persons in my team and I´m the one who has to leave:( We had a stressful time recently and all of us have been working a lot more than usually ....
I´m going to miss my colleagues a lot!

For now everything feels heavy and for a long time I´m going to wonder what I did wrong....

Monica

22 kommentarer:

  1. Men...det är inte den julklappen man precis önskar sig - att bli arbetslös!! Jag känner med dig och hoppas du kommer snabbt över sin sorg över förlusten och är helt säker på att du inte gjort ngt fel, utan svaret ligger säkert i firmans/företagets verksamhetstänkande!!
    Du skall se, att det kommer ngt gott ur eländet till slut.
    Hoppas du kan fokusera framåt och se nya möjligheter!
    Sänder dig en stor portion uppmuntran och en varm styrkekram.
    / Bea

    SvaraRadera
  2. Åh så tråkigt Monika! Speciellt som du trivdes så bra. Det är alltid svårare då. Men kanske vänder det ordentligt snart och då kanske du hittar något. Men det är inte precis ett sånt här besked man vill ha till jul.......Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Kära Monica, förstår precis vad du igenomgår. I min firma har vi haft uppsägningar sedan jag började där för 8 år sedan.
    Man är alltid rädd att bli uppsagd och saknar de som blev det.
    Hoppas att du hitta snart en ny utmaning. Stor bamsekram till dig,
    Petra B.

    SvaraRadera
  4. Oj, det här var inga roliga nyheter...det låter jättejobbigt! Förstår att det känns jättetungt nu, och jag tror inte att du gjort nåt fel.
    Hoppas du snart hittar något nytt jobb! Styrkekram!

    SvaraRadera
  5. Du är bäst och tro aldrig något annat. Jag älskar dig min mamma. Puss

    SvaraRadera
  6. Hej igen, sitter här och gråter.
    En sådan härlig kommentar ditt barn skrivit. Det är kärlek i sin fulländning.
    Ett job kan bytas och med din kreativitet och ditt ansvarstänkande blir det bra.
    Kram, kram,kram, Petra B

    SvaraRadera
  7. Hej Monica!
    Förfärligt sorgligt att hör detta.
    du har inte gjort något fel utan det är samjhället som är fel.
    Det skall sparas överallt så till den milda grad. Pengar pengar är vad all vill ha mycket av.

    Jag förlorade men identiet när jag blev sjuk men det kan jag berätta om en annan gång.
    Ville bara säga att jag föstår känslan precis...

    Många tankar med dig
    Kram
    annika

    SvaraRadera
  8. Hej Monica!
    Tack för din söta hälsning hos mig.Härma på du bara..;-)Kul att du gillade julgruppen.
    Så ledsen jag blir att höra att du förlorat ditt jobb du trivts så bra med.Man förstår inte alltid varför vissa saker händer...och mycket är inte rättvist heller i livet.

    Men..skuldbelägg inte dig själv, för det är inte ditt fel att du blir uppsagd! I dagsläget handlar så mycket om pengar bara för företagen, och människor kommer i kläm.
    Men jag förstår att det är en chock att få ett sådant besked så oväntat.Jag vet också hur sånt känns, och det är jobbigt att tackla alla de känslorna och tankarna som far runt i huvudet på en i såna lägen.

    Hoppas att detta kan vändas till nåt ännu bättre istället.När det känns som att man aldrig ska kunna resa sig igen, så kan det dyka upp nåt ännu bättre runt hörnet.Det önskar jag verkligen för dig!

    Tänker på dig, och hoppas att du trots detta får en fin 2:a adventshelg!:-)
    Varma hälsningar & kramar fr Karin

    SvaraRadera
  9. Förstår hur du känner, tror jag i alla fall....
    Hoppas du trots allt får en trevlig helg.
    Birgitta

    SvaraRadera
  10. Det är ju något som man aldrig skall tro skall hända en själv. Ungefär som att sparka undan fötterna. jag har jobbat inom kommunen i 33 år och nu är det bara jag kvar som inte har blivit varslad men det kommer närmare. Jag jobbar inom barnomsorgen och där är det stora indragningar. För lite barnafödande.

    Hoppas att du kan se framåt men jag skall tro att det känns tungt i dessa tider.

    Ha en riktigt fin helg och en varm kram till dig/Gunilla

    SvaraRadera
  11. Men fy så trist! Stackars dig *medkänsla* och just nu, strax innan jul då man vill vara glad....... Inte tror jag att det är något personligt men du har ju en attans otur!

    Hoppas det ändå ordnar sig på något sätt - jag har ibland en känsla av att allt har en mening även om man inte ser det......

    Kramen 8`)

    SvaraRadera
  12. Hejsan Monica!Usch så svårt det är att ge tröst i så svår situation. Fy vilken julklapp...
    Det enda jag kan bidra med är att efter ett långt liv vet jag att även en jobbig förändring i ens Liv kan medföra en positiv förändring så småningom. Det kan vara en nystar på ett nytt äventyr och nya vänner...Varje prövning tenderar att få en att växa lite...
    Hoppas att du inte tar illa upp att jag öser på med irriterande positiv tänk - det är ändå välment.../Anja

    SvaraRadera
  13. Hej Monica!
    Kunde inte låta bli och gå in och läsa lite på din blogg. Jag försår ingenting, hur kan du bara bli uppsagd....vilken chock....hur ska du göra nu? Du kan väl maila mig.
    Vill önska dig lycka till med allt.
    Hälsningar
    Eva N (Råsundagården)

    SvaraRadera
  14. Vilken chock för dig! Hemskt beskev och nu till jul också. En tanke slår mig, varför får man alltid reda på tråkigheter när det gäller arbetet jämt till semester eller jul?? Så har det varit på min arbetsplats flera gånger. Vi har ett nedläggningshot mot min arbetsplats som bara skjuts framåt hela tiden. Tänker på dig. Kram

    SvaraRadera
  15. Men inte behöver du ha gjort något fel för att du blivit av med jobbet. Fundera istället på lagar och regler och vad det är för arbetsgivare du egentligen har haft.

    Men jag vet av erfarenhet hur det är och har tänkt mycket på det här med jobb och identitet. Det är svårt att skiljas från en stor del av det som format livet. Men du är du, du är inte ditt jobb. Du är alltid du med eller utan jobb. Men jag tror, speciellt som konjunkturen är på väg upp att du snart får ett jobb igen.

    Och kanske kan du sedan se tillbaka på det här som något som ändrade ditt liv på ett positivt sett, trots allt. Faktiskt! Även om allt känns hemskt just nu.

    Ta hand om dig och du ska se att det ordnar sig! Kram!

    SvaraRadera
  16. Men så himla tråkigt.. vilket besked och så där utan vidare måste vara oerhört jobbigt för dig. Det är helt snedvridet i samhället idag... med alla varsel och många arbetslösa vart ska det sluta. Ser i alla fall att du har en härlig dotter och familj du får hämta styrka och glädje med dem, i alla fall försök så gott det går även om det just förmodligen känns väldigt hopplöst.
    Kramar till dig från mig.. /Moa

    SvaraRadera
  17. Hej Monica!
    Först vill jag säga välkommen till mig, kul att du hittade mig.
    Sedan så vill jag säga att det är SÅ fruktansvärt tufft idag på arbetsmarknaden, hemskt att du drabbas men lägg inte de strukturella felen i samhället på dig själv. Hade det varit ditt arbete som inte var bra så skulle du nog ha känt det. Hoppas du hittar något SNART igen.
    Själv så hoppade jag av mitt jobb för två år sedan för att kunna överleva.
    Kram till dig.

    SvaraRadera
  18. Hm..det var trist..=( man får alltså säja upp hur som helst..?
    Kram åsa

    SvaraRadera
  19. Alla bra ord är redan skrivna...Så jag säger bara hej på dej..Maria

    SvaraRadera
  20. Men oj så tråkigt! När det hände min man så var jag bensäker på att det var bra det som skedde för det var meningen att han skulle ta sig för med att göra något annat än jobba på det stället. Det har nu gått 14 år sedan dess och han startade eget företag och tyckte att det var mycket mer stimulerande än tidigare.
    Dåligt att du inte har fått någon förvarning men det säger en hel del om chefen.
    Tittade in här för att vi har så lika namn på våra bloggar och jag har sett det på någon annans blogg.
    Jag gillar det jag ser och ska ta mig en runda här när jag har lite mer tid att spendera bland alla bloggarna. Såg en alldeles underbar tapet som du hade satt upp. Skitsnygg!
    Deppa ett tag men släpp det sen. Kompisarna finns ju kvar!
    Lycka till
    annika

    SvaraRadera
  21. Hej igen, tittade bara in för att önskar dig en mysig 3:e Advent och Luciahelg.
    Kram, Petra B.

    SvaraRadera
  22. Nej så tråkigt Monika!! Men lägg ingen skuld på dig själv.
    Det är klart att det är lätt gjort när de andra får stanna och du får gå men det har säkert andra orsaker. Hoppas det löser sig med ett nytt arbete eller utbildning. Med tiden kanske du kan se det hela som något positivt.
    Må så gott trots allt!
    Bamsekram!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...