Några tankar..../ Some toughts...

Jag har haft en skön eftermiddag. I dag kunde jag gå från jobbet när jag slutar (enligt schema). Det var länge sedan man kunde göra det ...Mycket jobb nu.
Hade bokat tid hos frissan och det är alltid skönt att sitta där och bli ompysslad... åsså blir man ju fin i håret... :) Känns lite lyxigt på nåt sätt.
Köpte mig sen en trädgårdstidning att bläddra i på bussresan hem. I tidningen hade de reportage om den Engelska cottage trädgården. Den beskrivs som ett blommigt virrvarr och opretentiöst grönsaksland. Inte för "städat" och med massor av gammaldags blommor som Akleja, Löjtnantshjärta, rosor och klematis bl.a. Inte så tjusigt, inte så noga, cottage trädgården vinner mera på charm än perfektion. Ja, kort och gott....alldeles underbar!
I ett annat reportage i samma tidning beskriver man och visar bilder från en trädgård med formklippta buskar och träd, böljande rabatter, skulpturer och ja, rabatter i mer ordnade former. Så snyggt!...jag njöt av att läsa om båda dessa trädgårdar men det fick mig att tänka på vad som finns i min egen trädgård och vad jag själv egentligen föredrar.
Om sanningen ska fram så gillar jag båda dessa trädgårdar och jag inser också att i min trädgård finns nog ingen röd tråd direkt. Jag är nog mer sån att jag många gånger köper och planterar det jag ser och tycker om. Huvudsaken är väl att jag själv trivs :) I tidningen påpekas också att det viktigaste är naturligtvis att du har det som du själv vill och trivs med... :). Lässtunden fick mig att redan längta till vår och väntan på alla vackra blommor i min trädgård, som man njuter av varje sommar :)
Visar några vyer från min trädgård...


/ Today I had a nice afternoon. Finally I could allow my self to go from work in time (according my schedule. I have´nt been able to do that for a long time....
I get my hair done in the afternoon and it´s always soooo....nice. Makes me feel good :)
At the bus on my way home I read in a cardenmagazine about the English cottage garden. They describe it like a flowering mess and unpretentious plot of vegetables. Not so "cleaned up" and a lot of old-fashioned flowers like columbine, Dicentra spectabilis, roses and clematis and so on....Not so perfect, just charming and a bit wild.
Anouther story in the magazine tell us about a garden with flowerbeds much more arranged and trees and bushes shaped in different forms, sculptures and much more ...perfect. I enjoy reading about this two gardens and i make my think about my own and what I prefer...
The truth is that I like bouth this types and in my garden and there is no red thread I think. But the most important is that I like my garden...The tought of the garden make my longing to spring and all the beautyful flowers i can enjoy during summer :)
Here is some views from my garden...








5 kommentarer:

  1. Har också läst den tidningen..........cottage garden är ju så fint och många av de växterna växer hemma hos mig. Med också en massa annat. Jag är väl som du, köper det jag gillar! Visst längtar man......../Anette

    SvaraRadera
  2. Ja du,så sant, man har redan börjat längtar efter kommande trädgårdssaison.
    Men nu ska vi njuter av all den sköna tiden vi få för andra pyssel.
    Hos mig växer älvor och drakar fram och mycket annat. Keramikugnen har myckat att göra och elbolaget tycker nog snart att jag är en duktig kund. Hehe.
    Ha en fin dag, Petra

    SvaraRadera
  3. Det där att inte ha en röd tråd i trädgården måste nog vara väldigt vanligt. Så hade även jag det tills jag inte trivdes längre med det men ville ha allt på en gång i alla fall. Då insåg jag att rum i trädgården löste mina problem.
    Olika växtmiljöer i olika rum. Nu tycker jag att det är hyfsat bra!/Anja

    SvaraRadera
  4. Känner igen tanken, hur har man det själv med den röda tråden? Tanken som kommer smygande efter varje vackert och fint uppställt trädgårdsreportage.
    Min plan och röd tråd liknar närmast den som en kollega beskrev lite skämtsamt: När man väl kommer hem med sina nyförvärv till rabatten, gräver man fort ner plantorna, för att konstatera att de blev fel och får flyttas till en bättre plats nästa år igen = det håller igång trädgårdslusten i alla fall :)
    Ha det gott! / Bea

    SvaraRadera
  5. Så fint du har det. Visst kan man blanda allt man tycker om, trädgård ska ju vara en plats för en själv, inte för andra. Ha det gott!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...