Krist himmelsfärds dag / Free from work...

Man börjar bli bortskämd med alla lång helger vi haft senaste månaderna. Jag gick tidigt från jobbet i onsdag och är ledig även fredagen :) Härligt!
I dag har jag hunnit med mycket. Maken är på landet och hjälper sin bror och jag har bara haft mig själv att ta hand om :)
I växthuset har tomater och gurkor fått flytta till hinkarna de ska växa sig stora i. Pellisarna planterades i lerkrukor. Plantorna av de grekiska (namnlösa) fröerna jag fick av en kollega har grott allihopa och nu fick även de större krukor. Har ingen aning om hur de kommer att se ut.... Alla Kannor utom en har dött för mig och kastades på komposten. Jag har väntat på att de ska visa sig efter vintern men jag tror att jag haft för blött till dem :(
Nåja, det finns så många andra blommor att glädjas åt som........
Tulipa 'Ballade' här nedan och bakom henne blommar snart 'Queen of night'.
/ Last mounth there has been several weekends with more than two days free and I feel a bit spoilt ....It´s lovley!
Today I have done a lot. My husband is helping his brother and I had just my self to take care of :)
In the greenhouse the tomatos and cocumber get´s bigger pots to grow big in. Pelargonium and the Greek seeds I´ve got from a colleague, also get some bigger pots. Only one of my Canna has been survive the winter...:(
But...there is so many other flowers to enjoy ....
Like Tulipa 'Ballade' and behind her the 'Queen of Night' soon is blooming to.



Först ut av mina Rhododenron är 'Baden baden' och den ger många härliga röda blommor trots att den ser ut att må lite si och så. Jag har läst någonstans att fläckarna på bladverket tyder på det.
/ First to bloom of my Rhododendron is 'Baden baden'. She has many beautiful red flowers even though the plant looks a bit sick. I´ve read somwere that the spots at the leavs "can tell you" that.


Den härliga Lewisian som ser ut som en karamell blommar oxå nu. Jag tycker den är så söt.
/ The lovley Lewisia who looks like candy is also blooming now. I think she is så cute.


...och den här härliga Alpklematisen som bara väller över granens grenar högt, högt upp och blandar sig med de skira granskotten. Njuter ....:)
/...and this fantastic Clematis Alpina that just wells over the spruce. High, high up in the sky and mix it self with the spruce sprout.....I enjoy :)




Jag var oxå och "petade" lite i dammen och innan slutade för dagen så röjde jag upp lite efter förra veckans vedklyvning. Det hade jag INTE tänkt mig och det tog sin tid. Men nu känns det skönt att det ser snyggt ut även där ....
/ I also took a look to the gardenpond and before I finished my day in the garden I was cleaning up a bit after last weeks woodsplit. I did NOT plan to do that and It toke some time but now it´s nice to have it done.


4 kommentarer:

  1. Så ljuvligt det ser ut med Clematisen som slingrar sig över staket och granar. Lyckliga du som är ledig idag också....önskar dig en underbar långhelg.
    Kram,
    petra

    SvaraRadera
  2. Visst är de skönt med alla lediga dagar (även om jag är bortskämd med att inte jobba i veckorna, men det är så många måsten ändå).
    Clematis är jättefint i träd. Har några så också. Dina tulpaner var jättesöta också.

    Jag hade också en trädgårdsdag i går och nu är jag väl nästan färdig med alla utplanteringar och sådder. Men så hittade jag pumpafrön inne så det blir att försöka hitta någon plats till dom i dag.

    Ha det så fint resten av helgen. /Anette

    SvaraRadera
  3. Visst e vi lite galna allihop--ledig dag = trädgårdsdag--man sliter häcken av sej bland blommor o blader "fnissfniss"
    Ha skön helg--Maria

    SvaraRadera
  4. Vad skönt att du fick gjort lite nytta.. *ler*.. här har regnet öst ner och jag har gjort lite "nytta" inne istället.. Ha det gott..Moa

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...