Oj, vad det blommar :) / Wow, what a flowering :)


I helgen har det verkligen exploderat i trädgården. I år tyckte jag, att jag hade "råd" att plocka in en bukett vitsippor...har inte haft så många förr och då har jag inte velat röra dem :)
/ This weekend the garden suddenly was full of flowers. This year I have a lot more of wood anemone, than earlier years so I picked a small bounch...:)


Blåsippan som köptes förra året, visar sig med några blommor i alla fall...
/ The Hepatica show me a few flowers...I´bought this one last year.


En enda ensam vårlök har letat sig in och slagit rot, mitt i gräsmattan i vår trädgård :)
/ Just one lonley Gagea in the middle of my lawn. I´ve no idea from were she comes...but she is welcome ofcourse:)


Nu kikar de upp överallt....de små vildtulpanerna. I höstas delade jag på beståndet, som alla växte på en och samma plats. Det verkar inte ha stört dem det minsta :)
/ Everywhere they peek up ...the small tulips. Last autumn I split up the group and plant them here and there. It does´nt seems to disturbed them at all :)


Under fikapausen hos pappa förra helgen steg jag ut på hans lilla ute plats och kunde dra in doften av viol i näsborrarna :) Älskar den doften!!! och de kommer igen varje vår hos honom.... Har grävt upp plantor från hans lilla plätt ett flertal gånger för att jag oxå vill ha ett hav med doftande violer i min trädgård. Det har lyckats så bra...men, i går gick jag förbi på ett undangömt ställe och kände den underbara doften, såg mig omkring och där står en liten planta och sprider sin härliga doft till mina näsborrar.
Jag kan ju tala om att jag log stort för mig själv :)
/ This time a year my dad have the whole lawn full of sweet-smelling violets. I´ve try many times to move some of them to my garden.... I just Love the scent!! When I was working in the garden yesterday I suddenly smell it and when I look around I saw ... A small plant of violet who is spread this wonderful scent around. I can tell you I had a big smile in my face :)


I fredags hämtade jag ut några pellis sticklingar från Odla.nu. Nu är de i jord och står på tillväxt. Sorterna är: Red Pandora (tulpanblommande pelargon), Pink Capitatum (doftpelargon)och Appleblossom och Rosebud (rosenknoppspelargoner)
/ I´ve order some pelargonium from odla.nu and this friday I have plant them.
Red Pandora (Tulip Flowered), Pink Capitatum and Appleblossom and Rosebud (Ramblers)




2 kommentarer:

  1. Visst är det härligt nu.. med allt som blommar. Din blåsippa ser underbar ut.. har ingen än men violerhar jag... några. Idag när jag var ute med hunden en sväng såg jag att grannar lite längre bort har en annan färg en ljus ljus lila variant, jag bara måste ha den..!! Får väl plinga på o fråga om jag kan få gräva lite i deras häckkant det var massor.. =).. ha det gott Monica

    SvaraRadera
  2. Åhh du har haft julafton med pellispaket!!!
    UNDERBART!
    Och vilka fina vårblomsterfotografier du visar!
    Linda

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...