Krokus / Crocus



Krokus lökarna jag köpte hamnade i en kruka på köksbordet och spär på längtan efter vår och knoppars väntan på att få visa sin fägring....

/I bought some Crocus bulbs and they end up at the kitchen table and make me longing even more for spring and the buds who are waiting for, to show there beauty for me....



Fotogenlampan har ett förflutet i finska skärgården. Minnen av Mamma och Pappa sittande i varsin fåtölj, läsande varsin bra bok till ljuset av fotogenlampa. Där.... på Djärvön i Kaskö, tillbringade vi alla våra sommar semestrar. Föräldrarna sålde det för att de inte mäktade med, och vi vi saknar det fortfarande ... suck....

/ The pafaffine lamp ha a past in the Finnish archipelago. My parents, sitting i a chair with a good book, with the light of the parrafine lamp. There.... at Djärvön outside the town Kaskö, we spend our summers. They sold the place because they did´nt be able to take care of it....and we still misss it a lot....





12 kommentarer:

  1. Tack för titten och din gulliga kommentar hos mig här om dagen. Nu har jag äntligen lite ork igen så att jag hinner smyga runt och kika in hos alla andra också.

    Nu hittade jag ju också din fina blogg tack vare din hälsning hos mig.

    Trevlig helg!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. I går stod jag och höll krokulslökar som var på rea, tänkt att "undra vad som hade hänt om jag planterat dem i en kruka inne" men ångrade mig - det skulle jag inte gjort! Ja, där ser man ;)
    Fotogenlampor är så vackert! Lukten av dem, gör att jag minns barndomens somrar på "stugan vid havet", tack å lov så har vi kvar vår stuga, förstår din längtan..... Så fint du har fått på bloggen! Gillar färgen och mönstret, lite lagom vårlikt :) Ha en trevlig helg 8`)

    SvaraRadera
  3. Fint att kunna njuta av blommande krokusar och lampan som väcker minnen. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  4. Hejsan Monica,
    Tack för titten på min lilla blogg! Visst är det roligt med kommentarer, då vet man att det faktiskt är någon därute som ser och förhoppningsvis uppskattar bloggen som man själv tycker det är så roligt att "jobba" med!
    Jag uppskattade alla "Tänkvärda ord" i din blogg. Bra idé.
    Ha en skön helg önskar Ingela.

    SvaraRadera
  5. Hej Monica! Det är konstigt det där med minnen, det är mycket man skulle vilja ha kvar. Jättefina bilder, har du bakat saffranskakan, vad tyckte du/Eva

    SvaraRadera
  6. Hej, det är tråkigt det där med högt blodsocker,min bror har samma dilemma, det gäller verkligen att tänka på vad man äter och dricker.
    Fondue boden var jättetrevlig o det var mycket gott. Ha en bra kväll/Eva

    SvaraRadera
  7. Åh vad härligt med nya vänner-man behöver aldrig känna sej ensam-även om det e skönt med egentid-lägger dej i min vänlista så ser jag när du skriver nytt

    SvaraRadera
  8. Vårblommor är ju nästan de man njuter allra mest av...efter en lång vinter. Förstår att du saknar din barndoms sommarställe. Min mamma sålde till oss tre barn när hon inte klarade av det längre. Nu har min syster det och vi har köpt grannhuset. Helt perfekt lösning blev det.
    Ha en skön lördagkväll!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Nä men käre Monica, inte skall du behöva vänta ända till måndag, dragningen har vi ju i morgon bitti vettu!!!

    Ahaa, du kanske menar att du väntar och ser om postagubben har någon rolig paket med till dig på måndag?!?!?

    Usch.., trög så här på kvällskvisten, dags och hoppa i bingen.
    Sussa gott
    Kram Marianne

    Du.., lycka till i morgon!

    SvaraRadera
  10. Så underbara bilder du har skapad ! Längtan....framåt till våren ...bakåt till barndomens dagar.
    Vilken perfekt kombination.
    Du är toppen.
    Trevlig söndag, Petra

    SvaraRadera
  11. Vilka fina bilder du har!!!!!
    Vita krokusen är underbara!!!
    Det är väl kul att man kan inpirera varandra på bloggarna. Jag har blivit julrosgalen sen vi började blogga. Man trodde att man hade lite koll på utbudet, men det har jag märkt att det finns alltid mer. Det är det som är så skoj.
    Ha en fortsatt bra Söndag.
    Carina

    SvaraRadera
  12. Åhh krokus- i fjol så kunde jag gräva..i rabatten men nu är det stelfruset( givetvis som det ska vara =D ) kram åsa

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...