Över en vecka sen...

Jag upptäckte helt plötsligt att det var mer än en vecka sen jag bloggat.. :) Istället har jag har bara surfat runt i alla andra härliga bloggar och njutit av alla vackra bilder och sugit i mig inspiration, både här och där.
Trädgårdsarbetet har stannat av liksom, och snart får man börja "städa" innför hösten. Det är många krukor som ska flyttas in i växthuset....för att inte frysa ihjäl.
Att kura inomhus med tända ljus den här tiden på året är ju inte fy skam heller. Vad som sker i trädgårdsdammen dokumenteras här .

Just nu fnurar jag mycket på vad jag vill gjuta i betong och tiden går åt till att hitta/göra formarna :)) men det är kul det oxå.

Jag tror mig ha hittat en bra beskrivning på hur man gör en egen gjutform här Det återstår förståss att se hur bra den är...har inte gjort alla moment än...


Jag bestämde mig för att prova att använda play doo lera, som jag gjorde själv, istället för att köpa annan dyr lera. Det funkade bra.


Köpte dyr Alabastergips hos Panduro som inte räckte. Jag åkte till K-Rauta istället och fick samma mängd för halva priset. Dock inte den kritvita. Men vad gör det. Att lägga på gipset kändes som att toppa tårtan men grädden. Först använde jag fingrarna som det står i beskrivningen att man ska göra. Men det blev bara kladdigt och det var svårt att få dit gipset. Jag tog en sked istället....



Här har jag vänt på "tårtan" och nu ska denna sida få sitt lager gips.



Nu får hjärtat torka ett par dar, sen är det dags för nästa moment. Ska det gå att få isär delarna utan att de går sönder.....? Har även köpt änglar, stärnor och hjärtformar och Mannen har gjort rektangulära formar i trä...så nu har jag lite att gjuta i...:)

Tjingeling

3 kommentarer:

  1. Hej Monica

    Det ska bli spännande att se om formen kommer att hålla. Jag kommer hålla tummarna för att den håller och du kan använda den massor med gånger :o) Var förbi en keramiker igår och idag ska jag hämta lite lera som jag ska få av henne för jag har tänkt att börja göra egna formar jag också på det här sättet. Vi får väl se om jag lyckas. Jag hoppas det. Har nämligen tänkt att göra pumpor nu inför skördefesten som jag kan sälja.

    Ha det så bra
    Ciao Annika

    SvaraRadera
  2. Åhh så härligt! Du måste tala om hur det går med formen!
    Hoppas du uppdaterar snart igen då... :o)!
    Här ligger en sötnos och vilar på hyllan åt dig... sakta sakta torkar babyn...
    Linda

    SvaraRadera
  3. Ingen dum ide´=) vi har gjutit med vanlig betong. så fint hjärta! / kram åsa

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...