Gjuta i betong...


På semestern har jag börjat "nosa" lite på att gjuta i betong som jag varit nyfiken på länge. Mina första alster har väl ett och annat skönhetsfel, men jag är ganska nöjd ändå :).
Man lär ju
förhoppningsvis av sina misstag....man måste helt enkelt prova sig fram.

Omgång nr 1

Rabarberblad som tavla. Gjuten i en förbrukad kakburk i plast.


Det var kul och lite "pillrigt" att få till dekorationen med rabarberbladet på krukan :).



Åsså ett rabarberblad som fågelbad oxå ....

Jag lärde mig att:
  • Förbereda formar noga innan betongen blandas.
  • Om betongen inte blandas ordentligt och man inte försöker få bort så mycket luftbubblor som möjligt, så blir det små hål i betongen när den torkar. Till de tre första alsterna, blandade jag för hand och inte tillräkligt länge och det färdiga resultatet blev inte optimalt.
  • Luftbubblorna kan man få bort genom att slå lite lätt runt formen. Betongen blir så mycket slätare i torkat skick då.
  • Man bör pensla med någon slags olja på det man inte vill ska fästa i betongen. Det är mycket lättare att få bort t.ex bladet då.
Omgång nr 2

Den här gången får jag hjälp av Kent att blanda betongen.



Det bidde ett betongfat ...


Gamla påskägg används som form (det blev bäst med de i plast) och äggen blev riktigt bra. Kent använde borrmaskinen utan borr och "vibbrade" utanpå formen för att få bort luftbubblorna. Jag ska försöka slipa lite, på det lilla ägget i allafall, så att de blir alldeles släta.

Behöver en parasollfot så jag försöker göra en själv.....Resultatet blir ganska bra. Dock blir den lite sned för jag fick inte själva mitten okey trots att jag använde vattenpasset och tejpade helvilt omkring...hmmmm...???? får försöka på annat sätt nästa gång.

Tjingeling
Monica


5 kommentarer:

  1. Åh vilka fina!! Ska visa för pappa...Han har hållt på i flera år med betong men helt fastnat i att gjuta rabarberblad...haha. De är ju jättefina men det börjar bli lite väl många i trädgården nu...:)

    Hoppas sommaren varit bra!!

    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Tack för att du tittade in till min blogg! Såklart du länkar om du vill det!
    Blev nyfiken och vad hittar jag här... en kreativ människa med massor av tips. Vilken höjdarlektion med gjutning i betong. Kikar in här framöver.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  3. Tjusigt värre! Ramlade in hit via Jessicas (som jag träffade på Monas bröllop, Mona är en gammal kompis till mig) blogg. Fågelbadet är min solklara favorit! Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Hej Monica

    Så roligt att du hittade till min sida och dessutom skrev också. Är ju ny med bloggandet och det är såå trevligt när någon skriver en kommentar. Ser att du också gjuter i betong. Vi verkar vara ganska många som gör det och det förstår jag eftersom det är så roligt. Var på loppis igår och fyndade. Ska testa för första gången att gjuta i en metallform och det verkar ju fungera. Ditt fat blev ju urfint :o) Självklart får du länka min sida och hoppas det är ok om jag gör det med din. Även du inspirerar, både med betongen din trädgård med din underbara damm. Jag vill också ha en men först måste det byggas växthus.

    Ha det så bra.

    Ciao Annika

    SvaraRadera
  5. Hej, så kul att se alla fina saker du gjort :)
    Hälsn Lena

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...