"Humlorna" på besök

Fredag den 16 maj var det min tur att hålla med middag till Aktieklubben "Humlorna". Denna gång var vi sex st utav 10 tjejer som var med.



Som välkomstdrink bjöd jag på Bacardi Breezer med frysta björnbär i. Jättegott, enkelt och läskande.

Middagen bestod i:
Halstrad lax med chèvre-grönsaker och salvia
Recept (för fyra pers.)
600 gfilé av norsk fjordlax, gärna ryggbiten (jag använde frysta portionsbitar).
1 liten knippa salviablad
salt och peppar
-------------------------
100 g chévreost, getost
2 msk creme fraich
12 cocktailtomater
2 msk olivolja
salt och vitpeppar
------------------------
Grönsaker:
8 små färskpotatisar
4 späda morötter
1 fänkål
4 ansade salladslökar
1 knippe grön sparris
100 g sockerärtor
-------------------------
Borsta och dela potatisen. Skala och dela morötterna längs med. Ansa och skär fänkålen och salladslöken i bitar och ansa och dela sparrisen. Koka potatisen och morötterna ca 10 min. Tillsätt fänkål, sparris och sockerärtor. Låt koka ca 2 min. Häll av vattnet.
Smula ner osten och tillsätt creme fraich och tomater. Ringla över olivoljan och smaka av med salt och peppar. Blanda försiktigt.
Dela laxen i 4 lika stora bitar. Hetta upp en stekpanna, lägg i fisken och salviabladen och halstra ca 2 min på varje sida. Salta och peppra.
---------------------------
Till efterrätt serverade jag Ceese Cake med ljumna hjortron.
-------------------------------------
Vi åt och vi drack och vi snackade om allt mellan himmel och jord...det blir ju gärna ganska mycket vin när man har trevligt, så i dag har jag lite ont i "håret"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...